۱۴۰۲-۱۲-۲۰

ایجاد بخش مطالعات تخصصی مخطوطات ، گامی در جهت تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی

نسخ خطی، میراث فرهنگی ملتها محسوب می شوند که نماد بسیار مهم غنای فرهنگی و بیانگر تلاش مردم یک کشور درگردآوری و حفظ دستاوردهای فکری ، علمی و تاریخی آن سرزمین است.

به گزارش گنجینه رضوی، مخطوطات موجود در آرشیو آستان قدس رضوی، از جمله ذخایرگرانبهای این سرزمین هستند که حاوی اطلاعات ارزشمندی در موضوعات مختلف همچون فقه، حدیث، تفسیر، فلسفه،کلام، نجوم، طب، ریاضی، ادبیات و تاریخ است.

فضای تخصصی مطالعات نسخ خطی
حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به این ذخایر نسخ خطی در کتابخانه مرکزی رضوی، مطالعات پژوهشی را در کنار اهتمام به امر فهرست نویسی نسخ خطی و حفظ و نگهداری آن در مخازن امری لازم و ضروری برشمرد.
وی، ایجاد بخش مطالعات تخصصی مخطوطات را اقدامی مهم در جهت تحقق مرجعیت علمی عنوان کرد که توسط این سازمان در خصوص آن اهتمام شده است.
حسینی، هدف کلی از ایجاد این بخش را احیای بخشی از میراث ارزشمند فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران و نشر معارف شیعی از طریق شناسایی  و بستر سازی جهت تصحیح و انتشار نسخ خطی ، بازآفرینی و معرفی نفایس برشمرد.

فعالیت های پژوهشی مرکز نسخ خطی
حمیده شهیدی، مسئول امور مطالعات تخصصی نسخ خطی به فعالیت های انجام شده در بخش پژوهش این مرکز اشاره دارد.
وی، تعیین الویت های پژوهشی و استخراج موضوعات در زمینه تصحیح متون و نسخه پژوهی، انتشار مجله تخصصی در حوزه تصحیح متون و نسخه پژوهی با عنوان پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی که تاکنون دو شماره از آن منتشر شده، دریافت پیشنهادات و راهکارهای اساتید فن در جهت ارتقاء امور پژوهشی و ارجاع آن به مسئولین و پیگیری لازم را از جمله فعالیت های صورت گرفته در این مرکز برشمرد.
شهیدی همچنین بررسی پیشنهادهای اولیه پژوهشی در زمینه تصحیح متون و سایر موضوعات پژوهشی در علوم مختلف از سوی پژوهشگران داخلی و خارجی، طرح و بررسی قراردادهای پژوهشی در شورای پژوهش سازمان،  معرفی و چاپ نسخ نفیس به صورت فاکسیمیلیه یا نسخه برگردان عکسی، ارائه خدمات مشاوره ای به پژوهشگران و برگزاری دوره های آموزشی با موضوع نسخ خطی و دانش وابسته به آن را از دیگر اقدامات بخش مطالعات تخصصی عنوان کرد که در راستای ارائه خدمات به پژوهشگران صورت می گیرد.
مسئول امور مطالعات تخصصی نسخ خطی تصریح کرد: در ارتباط با ارائه خدمات به پژوهشگران و دسترس پذیری منابع در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی طی سال های اخیر اهتمام ویژه ای صورت گرفته است که ارائه خدمات به صورت برخط به کاربران از جمله این اقدامات است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید