به همت مرکز اسناد آستان قدس رضوی صورت گرفت:
۱۴۰۲-۱۲-۲۳

بررسی نیم قرن سیر تحولات آموزشی ایران در مجموعه اسناد اهدایی

نیم قرن سیر تحولات آموزشی ایران در مجموعه 2هزار و 500 برگی اسناد اهدایی واقف ارجمند علی رضا حق شناس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، محمد سیاح کارشناس طبقه بندی و فهرست نویسی اسناد، محدوده زمانی این اسناد را دهه 1330 الی 1370 شمسی عنوان کرد که موضوعاتی در رابطه با سیر تحولات آموزش و پرورش در دوره پهلوی را شامل می شود.
وی، درجه بندی خدمات در مدارس، گزارش فعالیت های آموزشی و تربیتی، برنامه ریزی های آموزشی، شیوه نامه های تدریس، نمودار ساختار اداری و سازمانی آموزش و پرورش، دستورالعمل های آموزشی، ارزشیابی ها در نظام آموزشی، کارنامه ها و دانشنامه های تحصیلی دانش آموزان و امور کارگزینی معلمان را از جمله این موضوعات برشمرد.  
سیاح، تهران، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز، بیرجند و بروجرد و مدرسه ایرانیان در آنکارای ترکیه و دانشگاه برکلی و گواهی پایان دوره زبان انجمن ایران و آمریکا را حوزه جغرافیایی اسناد بررسی شده عنوان کرد.
وی تصریح کرد: آنچه که بر اهمیت تاریخی این اسناد می افزاید تاریخچه سیرسیستم آموزشی این بازه زمانی در ایران و همچنین نام برخی مدارس قدیمی کشور در این مجموعه اهدایی است.  
این کارشناس، قراردادهای ملکی همچون مبایعه نامه ها، اجاره نامه ها و قولنامه های تنظیم شده در بنگاهای معاملات املاک بین فروشندگان و خریداران و موجران و مستاجران در حوزه جغرافیایی تهران، شمال، شمال شرق و جنوب کشور، رونوشت فرمان شاه مبنی بر اجرای قانون نظام معماری و ساختمانی را بخش دیگری از اسناد اهدایی این مجموعه برشمرد که به لحاظ نحوه تنظیم این قراردادها، قوانین و مقررات مندرج در آنها و نحوه انجام معاملات در طول دوره تاریخی اسناد مذکور، مهم و حائز اهمیت هستند.
وی همچنین بخش دیگر اسناد این مجموعه را اسناد نظامی در دوره پهلوی دوم خواند که به احکام و فرامین صادر شده توسط شاه و دیگر مقامات لشکری و اعطای درجه به نظامیان و صدور گواهینامه های گذراندن دوره های آموزشی نظامی اشاره دارد
                                                                                                                                                             

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید