با همکاری مرکز اسناد و موزه های آستان قدس رضوی
۱۴۰۲-۱۲-۲۸

نمایشگاه «مهمانی خدا به میزبانی امام رضا(ع)» به روایت اسناد و تصاویر برگزار شد

نمایشگاه تصاویر و اسناد «مهمانی خدا به میزبانی امام رضا(ع)» روایتی از پیشینه نوروز و رمضان در حرم مطهر رضوی با همکاری مرکز اسناد و موزه های آستان قدس رضوی در نگارخانه موزه رضوی گشایش یافت.

به گزارش گنجینه رضوی، در این نمایشگاه بیش از سی تصویر از اسناد و عکس های مربوط به برگزاری مراسم نوروز و ماه رمضان در حرم مطهر به نمایش گذاشته شده است.
دستورالعمل های اداری به کارکنان جهت تنظیف و تهیۀ تدارکات برگزاری مراسم تحویل سال نو، هزینه های آستان قدس از بابت اهدای البسۀ متبرک به مقامات دولتی، پرداخت انعام و خلعت به کارکنان آستان قدس،  چراغانی صحن‌ها و پذیرایی از سران و شخصیت‌ها در حرم مطهر امام رضا (ع) به مناسبت عید نوروز از جمله موضوعات اسنادی است که در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار گرفته است.
پرداخت وجوهات نقدی داخل ضریح مقدس به عنوان تبرک به تعدادی از رجال مشهد در شب عید نوروز ، دعوت از رجال و شخصیت‌ها به حرم مطهر رضوی در آستانۀ تحویل سال نو و صورت اسامی و مناصب آن‌ها، از جمله موارد دیگری است که در اسناد به آن پرداخته شده است.
در مورد برگزاری ماه رمضان نیز از دوره صفوی، اسنادی موجود است که نشان می دهد برای ماه رمضان در حرم مطهر چه تدارکاتی انجام می شده است.
مطابق اسناد در ماه رمضان مراسم تلاوت قرآن با حضور تمامی حافظان و قاریان قرآن در سه ساعت به غروب مانده در ایوان طلای صحن عتیق برگزار می شده است.
روضه خوانی در شب بیست و یکم رمضان که به سال 1112 قمری بر می گردد، برگزاری جشن در روز میلاد امام حسن مجتبی(ع)، برگزاری مراسم شب قدر و عزاداری و اهدای خلعت به مناسبت عید فطر به مدرسان و پیش نماز و خطیبان از جمله دیگر مطالبی است که در این اسناد به آن اشاره شده است.
شایان ذکر است این نمایشگاه تا 27 فروردین برای بازدید علاقه مندان از 8 صبح الی 17 در محل نگارخانه موزه رضوی واقع در صحن کوثر فعال است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید