طی سلسله نشست های قرآنی و حدیث پژوهی کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث
۱۴۰۳-۰۱-۱۸

سیره امام حسن مجتبی(ع) مورد بررسی قرار گرفت

طی سلسله نشست های قرآنی و حدیث پژوهی کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، «سیره امام حسن مجتبی علیه السلام،پندها و عبرت ها» با حضور استاد و مدرس نهج البلاغه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر سید محسن هاشمی در این نشست که در محل تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد، ضمن اشاره به عصمت ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان یک اصل اساسی که علامه طباطبایی (ره) نیز آن را نوعی علم راسخ می دانند به بیان جایگاه امام حسن مجتبی (ع) در آیات قرآن اشاره کرد.
وی اظهار کرد: در 5 آیه از قرآن مجید که عبارتند از آیه مباهله، آیه 8 سوره مبارکه انسان ( و یطعمون العام علی حبه...)، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه صلوات به امام حسن مجتبی (ع) اشاره شده است که طی احادیث و تفاسیر معتبر نیز به آن پرداخته شده است.
این استاد دانشگاه ضمن تبیین جایگاه امام حسن مجتبی(ع) نزد پیامبر اکرم (ص) و امام علی(ع)، به ماجرای شورش علیه عثمان و گماردن امام حسن و امام حسین علیهما سلام به عنوان نگهبان خانه عثمان از سوی امیرالمومنین (ع) پرداخت که در نامه 28 نهج البلاغه به آن اشاره شده است.
هاشمی به صلح امام حسن مجتبی (ع) به عنوان مهم ترین رویداد دوران امامت ایشان اشاره کرد و گفت:  شهر کوفه شهری هزار رنگ و دارای عقاید مختلف و ناهمگون بود که امام علی (ع)  در خطبه های 27 و 29 نهج البلاغه این شهر را به پادگان نظامی گسترده ای توصیف کرده اند.
وی به راهکارهایی که معاویه برای براندازی امامت امام حسن مجتبی (ع) همچون از بین بردن افراد سرشناس و یاران وفادار امیرالمومنین (ع)، فرستادن جاسوسان و افراد خرابکار به سوی کوفه، گماردن فرماندهان خونریز و غارتگر اشاره کرد که هر کدام به نوعی شرایطی را ایجاد کرد که ایشان را مجبور به صلح کرد.
هاشمی همچنین به معرفی برخی از آثار از قبیل کتاب «الشافی فی الامامه» و «تنزیه الانبیاء»  تالیف سید مرتضی برادر بزرگتر سید رضی صاحب نهج البلاغه پرداخت و تصریح کرد: این آثار پاسخگوی تمام شبهات وارده درباره صلح امام حسن (ع) است.
ایشان هم چنین به کتاب «شیخ راضی آل یاسین» در این باب اشاره داشت که توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «صلح امام حسن علیه السلام: پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به فارسی ترجمه شده است.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید