طی سلسله نشست های اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
۱۴۰۳-۰۱-۲۰

پیشگویی قرآن از سرنوشت بنی اسرائیل تبیین شد

اندیشگاه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با برگزاری نشست تخصصی، پیشگویی قرآن از سرنوشت بنی اسرائیل را مورد تحلیل قرار داد.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر میثم احمدی پژوهشگر هوش مصنوعی و علوم شناختی، در این نشست تخصصی که در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد، افکار، عملکرد و عاقبت قوم بنی اسرائیل را بر پایه آیاتی از سوره مائده و اسرا مورد بررسی قرار داد.
وی به بیان عقاید یهود در آیه 64 سوره مائده اشاره کرد و گفت: یهود اعتقاد دارد که خدای خالق که عالم را با نظام خلق کرده، خود دیگر نمی تواند در این عالم دخل و تصرفی داشته باشد و بر این اساس قوم بنی اسرائیل در این نظام خلق شده، آینده ها را پیش بینی کند و آینده بهتر را برای خود انتخاب کرده و تمام شرایط را به سمت تحقق این آینده نگری پیش می برید.
احمدی به پاسخ خداوند بر این تفکر یهود پرداخت که در ادامه این آیه آمده است: . . . دست خودشان بسته است و به واسطه این تفکر لعنت بر آنها و دو دست خدا باز است.
این پژوهشگر ولایت را محل اراده عالم خواند که در مقابل تفکر یهود قرار دارد و تاکید کرد: مقابله با ولایت مسئله اصلی قوم بنی اسرائیل است.
احمدی تصریح کرد: آنچه باعث طغیان میان اهل کفر یهود می شود همان ولایت است و جمهوری اسلامی ایران به معنای جایی که ادعای نظامی متصل به یدالله که همان ولایت است، امروز در عالم دشمن اصلی این قوم به شمار می رود.
وی همچنین به تفسیری از آیه 4 سوره اسرا پرداخت که به دو فساد عالم گیر این قوم اشاره دارد که با محوریت مسجد شکل می گیرد و بعد از این فساد عالم گیر وعده الهی محقق می شود.
احمدی به آیه 1 سوره اسرا اشاره کرد که از پیامبر(ص) با عنوان عبد یاد می کند و از مسجد الحرام به مسجد الاقصی برده می شود تا به او آیاتی نشان دهد.
وی افزود: در این آیه خداوند می فرماید که بنی اسرائیل عبد شکور نیست و وکیلی غیر از خدا می گیرند و به واسطه این دو خصلت در زمین فساد ایجاد می کنند
پژوهشگر هوش مصنوعی و علوم شناختی گفت: این قوم پست که تا 200 سال گذشته هیچ جایگاه اجتماعی نداشتند اکنون تمامی قدرت های اقتصادی جهان را به واسطه وکیل قرار دادن شیاطین در امور خود به دست آورده اند و در مقابل وکیل غیر الهی تنها گروهی که می تواند با آنان به مقابله برخیزد عبد از جنس ولایت الهی است و جریان عبادلنا با محوریت ولایت فقیه در ایران و جبهه حماس به مقابله این جریان رفته است.  
شایان ذکر است اندیشگاه رضوی به منظور فراهم آوردن فضایی برای حضور، گفتگو و تضارب آرا اندیشمندان در حزوه های مختلف علوم به ویژه علوم انسانی در کتابخانه حرم مطهر رضوی از سال 1398 فعال و مشغول به خدمت است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید