به همت تالار تخصصی ادبیات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
۱۴۰۳-۰۱-۲۶

منطق الطیر عطار و هفت وادی عرفان وی تبیین شد

تالار تخصصی ادبیات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، در روز بزرگداشت عطار نیشابوری، طی نشست تخصصی، منطق الطیر و هفت وادی عرفان این شاعر نام آور پارسی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر سید علی علوی، استاد زبان و ادبیات فارسی در این نشست که در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد، گفت: زندگی عطار، در میان بزرگان فرهنگ ایران، ناشناخته‌ترین  زندگی است، زیرا از جزئیات زندگی شخصی او تقریبا هیچ اطلاعی در دست نیست.
وی افزود: زمانی که افسانه‌ها را که حاصل  تخیل مردمان قرن‌ها بعد از وفات اوست از حقیقت زندگی عطار جدا کنیم، جز نام خود و نام پدرش و نام زادگاهش و طبعا محل دفن او چیزی دیگری باقی نمی‌ماند. در صورتی که از سنایی و دیگر شاعران نامی که پیش از او میزیسته اند، اطلاعات کاملی در دسترس قرار دارد.
این استاد ادبیات افزود: اگر قلمرو شعر عرفاني فارسي را به گونه مثلثي در نظر بگيريم، عطار يكي از اضلاع اين مثلث و آن دو ضلع ديگر سنائي و مولوي هستند.
وی آغاز شعرعرفاني را به يك اعتبار با سنائي عنوان کرد که در عطار به مرحله كمال مي‌رسد و اوج خود را در آثار جلال‌الدين مولوي مي‌يابد .
علوی تصریح کرد: آنچه مسلم است اين است كه مولوي براي دو شاعر قبل از خود یعنی سنایی و عطار احترام فوق‌العاده قائل بوده و اين شيفتگي او نسبت به عطار بيشتر است و ارتباط ذوقي و عرفاني آنان نيز نمود بیشتری دارد.
وی همچنین با اشاره به آثار منتسب به عطار گفت: استاد شفیعی کدکنی بسیاری از آثار نسبت داده شده به عطار را رد می کند، زیرا بسیاری از شاعران بعد از وی برای ماندگاری آثار خود آن را به عطار نسبت داده اند.
علوی، با بیان اینکه عطار نیشابوری در مقدمه مختارنامه خود به آثارش اشاره کرده است، تنها 6 اثر را به طور قطع منتسب به عطار نیشابوری خواند که از میان آن تذکره الاولیاء به نثر و بقیه آثار وی منظوم است.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید