۱۴۰۳-۰۱-۳۰

حماس و جامعه مدنی در غزه (تعامل بخش اجتماعی اسلام)

بسیاری در ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بر این باورند که حماس چیزی جز یک سازمان تروریستی نیست و بخش های اجتماعی آن صرفا در خدمت به جذب طرفداران جدید برای برنامه های خشونت آمیز خود است. بر اساس کار میدانی گسترده سارا رُی در نوار غزه و کرانه باختری در دوره حساسی از روند صلح اسلو، حماس و جامعه مدنی در غزه را نشان می دهد که چگونه فعالیت های خدمات اجتماعی با حمایت مالی گروه های اسلامی با تاکید بر خشونت های سیاسی نیست بلکه توسعه جامعه و مرمت مدنی است.
سارا رُی نشان می دهد نهادهای اجتماعی اسلامی چگونه در غزه و کرانه باختری از  یک روش ملایم برای تغییر جهت به ارزش و ثبات، نه اختلال بی ثباتی حمایت می کنند.
سارا ری، به روشنی پتانسیل ناشناخته حماس برای اعتدال، محل اقامت، و تغییر، جامعه حماس و عمران در غزه و نیز آثار تحولات مهم در بخش های اجتماعی و سیاسی حماس از انتفاضه دوم تا به 2011را ارائه می دهد و یک ارزیابی از حال، وضعیت نامطلوب در سرزمین های اشغالی نشان می دهد. این کتاب ازسیاست های ایالات متحده و اسرائیل و سابقه ثابت حماس از ساخت جامعه غیر خشونت آمیز بحث می کند.
کتاب در 7فصل و300صفحه به موضوع غزه از جنبه اجتماعی پرداخته که مروری بر وقایع 1970 تا 2011 است.
فصل اول شامل مقدمه، ساختار، موضوع بحث و...
فصل دوم: تاریخچه مختصری از حماس و جنبش اسلامی فلسطین را بیان می کند.
فصل سوم: مفاهیم جامعه مدنی اسلامی.
فصل چهارم: توسعه و گسترش موسسات اسلامی اجتماعی در غزه محاصره شده( تاریخچه سیاسی اجتماعی) قبل و بعد از صلح اسلو.
فصل پنجم: پیدایش و توصیف سازمان ها.
فصل ششم:سازمان اجتماعی اسلامی، راهنمای تحلیل دستاوردها.
فصل آخر: تغییرموضع اسلامی از اختیارات و توانمندی ها تا بازگشت ( انتفاضه دوم و فراتر از آن).      
در خاتمه ، سارا رُی چگونگی تغییر دینامیک منطقه ای و اقتصادی و سیاسی اخیر در غزه را از جمله شکست در آشتی با جنبش فتح که تحت تاثیرقرار گرفته مورد بررسی قرارداده است.
مطالعه کتاب به علاقه مندان مباحث اجتماعی و سیاسی جهان اسلام توصیه می شود.
نویسنده کتاب خانم سارا رُی محققی شرق شناس در دانشگاه هاروارد است که بیشتر مطالعات وی در زمینه خاورمیانه است. ایشان کتابهای دیگری هم در باب غزه و فلسطین منتشر کرده است.

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید