۱۴۰۳-۰۲-۰۱

اسناد بیانگر تاریخ فرهنگ ایران به کتابخانه رضوی اهدا شد

مجموعه ای از اسناد که بیانگر تاریخ فرهنگ ایران در سده های 13 هجری قمری است از سوی واقف ارجمند محمد نیک پرور، به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش گنجینه رضوی، مهدی خانی زاده مسئول امور طبقه بندی و فهرست نویسی اسناد این واقف فرهنگی را اهداگر کتاب و کتابخانه ساز و رئیس سابق کتابخانه های عمومی استان و همچنین رئیس اسبق روابط عمومی فرهنگ و هنر شهر مشهد معرفی کرد که در زمینه های فرهنگی فعالیت بسیاری داشته است.
وی، بخشی از یک فرمان باقیمانده مربوط به دوره قاجاریه در رابطه با اعطای خدمت و یا امتیاز به یکی از کارکنان آستان قدس رضوی که با سجع مهر العزه لله یا قاهرالعدو و یا والی الولی یا مظهر العجایب یا مرتضی علی یا ولی الله ابوالحسن علی بن موسی الرضا در صدر سند مهر شده است را یکی از این اسناد اهدا شده معرفی کرد.
خانی زاده به اسنادی دیگر در این مجموعه اشاره کرد که قبض رسید کمیاب و نادر در خصوص پرداخت حق دایگی اطفال به یکی از زنان متعلق به دوره زمانی ( 1324-1323 قمری) و صدور گواهی سلامت برای یکی از قهوه خانه داران توسط یکی ازپزشکان در سال (1319ش) را شامل می شود.
وی تصریح کرد: اسناد مناسبات ملکی دوره پهلوی اول شامل مصالحه نامه و استشهاد نامه مربوط به خرید و فروش آب و اراضی اهالی روستای استاج سبزوار بخش دیگری از این اسناد اهدای به شمار می رود که بیانگر نوع مبادلات اراضی کشاورزی و آبی است.
شایان ذکر است اداره اسناد آستان قدس رضوی در بیش از ۲۰ سال فعالیت خود توانسته است میزان اسناد مکتوب شامل اسناد اداری، احکام و فرامین، اسناد غیرمکتوب از نوارهای ویدئویی‌ و کاست تا کارتریج، مُهر، عکس و ... خود را از طریق جمع‌آوری اسناد تولیدی در آستان قدس، اهدا، وقف و خریداری به قریب به 14 میلیون برگ سند افزایش دهد.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید