۱۴۰۳-۰۲-۰۶

موزه های رضوی، میراث دار بازوبندهای پهلوانان ایرانی

رقابت‌های کشتی پهلوانی ایران برای شناختن پهلوانِ ایران، رقابت‌های ورزشی است که هر ساله در ایران برگزار می‌شود و در آن ورزشکاران از سراسر ایران برای دستیابی به بازوبند در آن شرکت می‌ کنند.

به گزارش گنجینه رضوی، عبدالحسین ملک جعفریان، رئیس اداره گنجینه های موزه آستان قدس رضوی، گنجینه مدال موزه مرکزی آستان قدس رضوی را مجموعه ای معرفی می کند که افتخارآفرینی های ورزشی و علمی فرزندان ایران زمین در عرصه های جهانی زینت بخش آن شده است
وی تصریح کرد: موزه مرکزی آستان قدس رضوی در گنجینه مدال با به نمایش گذاشتن بازوبندهای پهلوانی و همچنین مدال ها و کمربندهای قهرمانی اهدایی پهلوانان نامدار این سرزمین، ارزش و اهمیت ویژه ای بر این ورزش قائل شده است.
ملک جعفریان، بازوبند پهلوانی جهان پهلوان «غلامرضا تختی» که سه سال متوالی در سالهای 1335،1336 و 1337 صاحب بازوبند پهلوانی شد تا به اسطوره‌ای بی‌بدیل در ورزش ایران تبدیل شود را یکی از این افتخارات به نمایش در آمده در این گنجینه عنوان کرد.
وی، بازوبند پهلوانی «رضا سوخته‌سرایی» در سال ۱۳۵۴ آن را کسب کرد، بازوبند پهلوان «محمود میران» که توانست در سال های ۱۳۷۳ تا  ۱۳۷۶ چهار سال متوالی عنوان پهلوان ایران را به دست آورد و بازوبند «عبدالرضا کارگر» که دو سال متوالی(۱۳۸۲ و ۱۳۸۳)، توانست افتخار پهلوانی ایران را به دست آورد را از دیگر افتخارات به نمایش درآمده در گنجینه مدال های موزه مرکزی رضوی برشمرد.
ملک جعفریان همچنین به بازوبند «جابر صادق‌زاده» در گنجینه مدال ها اشاره کرد که تنها کشتی‌گیری است که قهرمانی در سه رشته مختلف کشتی آزاد، پهلوانی و ساحلی را داراست و در سال 1398 با دریافت ششمین بازوبند پهلوانی ایرانی  به عنوان «پهلوان باشی» معرفی شد.
وی اظهار کرد: کمربند طلای مسابقات کشتی قهرمانی جهان و قهرمان المپیک 2016 برزیل حسن یزدانی یکی دیگر از افتخارات این گنجینه است که این ورزشکار یکی از هفت کشتی‌گیر آزادکار ایرانی است که موفق به کسب مدال طلای المپیک شده‌است.
 

 

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید