۱۴۰۳-۰۲-۰۶

ویترین گنجینه ظروف موزه رضوی به آثار جدید زینت یافت

ویترین گنجینه ظروف موزه مرکزی رضوی با آثار جدیدی از ظروف هنری و تاریخی پذیرای بازدیدکنندگان است.

به گزارش گنجینه رضوی، عبدالحسین ملک جعفریان، رئیس اداره گنجینه های موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: در این گنجینه سیر هنر سفالگری از هزاره سوم پیش از میلاد تا عصر افشاریه و همچنین هنرهای ساخت انواع ظروف چینی، ظروف میناکاری، ظروف شیشه ای و بلوری و ظروف فلزی به نمایش گذاشته شده که اکنون با آثار دیگری متعلق به دو سده گذشته زینت بیشتری پیدا می کند.
وی، کوزه قلیان ایرانی ساخته شده از طلاو نقره، مزین به هنر میناکاری، آتشدان قلیان با بادگیر، ساخته شده از نقره، طلا و چوب و تلفق هنر میناکاری و مشبک، آتشدان قلیان جواهرنشان متعلق به دوره قاجار را از جمله آثار افزوده شده به ویترین گنجینه ظروف عنوان کرد.
ملک جعفریان همچنین، سرویس چای خوری متعلق به دوران امپراتوری میجی ژاپن (1912-1868م) ساخته شده از نقره خالص، سماور نقره ساخته شده توسط پیتر کارل فابرژه (ف. 1920م) در مسکوی روسیه، ظروف پذیرایی نقره 84 درصدی میوه خوری در قالب هنر قلم زنی برجسته،  یک جفت گُلاب دان و یک جفت گلدان نقره قلم زنی، یک جفت تُنگ شاخ دار نقره و سرویس چای خوری قلم زنی شامل سینی، استکان، قنددان و اَنبُرک را از دیگر اشیا افزوده شده به ویترین های گنجینه ظروف برشمرد.
رئیس اداره گنجینه های موزه مرکزی آستان قدس رضوی اظهار کرد: این اقدام علاوه بر ایجاد فرصتی برای نمایش آثار موجود در خزانه، طی کردن دوره استراحت اشیا را فراهم می آورد.
ملک جعفریان، به پیشینه ای از ایجاد گنجینه ظروف در موزه حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: آستان قدس رضوي داراي ظروف ارزشمندی است كه طي قرن هاي گذشته برخی از آنها به صورت خاص در حرم مطهر تهیه و مورد استفاده قرار داشته و يا مانند ظرف تدفین مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد به مرور اهداء شده و برخی نیز طی كند وكاوها و خاكبرداريهايي كه در ساليان متمادی برای گسترش و تغيير و تحولات اطراف حرم مطهر امام رضا علیه السلام انجام گرفته، یافت شده است.
وی افزود: با توجه به حجم وسیع این آثار نياز به گنجينه اي درخور نمايش آن احساس شد که این امر در سال1378، با اختصاص فضایی بالغ بر 250 مترمربع مساحت صورت پذیرفت و گنجینه ظروف با تكيه بر آثار موجود در موزه و خزانه گشایش یافت.
شایان ذکر است موزه ظروف آستان قدس رضوی با 5 ویترین و نمایش ظروف از جنس طلا و نقره، مس و برنج، شیشه ای و بلورین، چینی و سفالی در طبقه دوم موزه مرکزی واقع در صحن کوثر واقع شده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید