۱۴۰۳-۰۲-۱۷

خليج فارس و مسائل آن

كتاب خليج فارس و مسائل آن، ارائه اطلاعات لازم در بارۀ مسائل كشورهاي حوزۀ خليج فارس و سياست قدرت‌هاي خارجي حاضر در منطقه است.

خليج فارس و كشورهاي حاشيه آن، يكي از مهم‌ترين مناطق اقتصادي و سياسي جهان است. هدف كتاب، ارائه اطلاعات لازم در بارۀ مسائل كشورهاي حوزۀ خليج فارس و سياست قدرت‌هاي خارجي حاضر در منطقه است. اختلاف‌های ارضی و مرزی و ریشه‌یابی آنها و عوامل همگرایی و واگرایی، همراه با اقدامات حفظ امنیت در منطقه، همچنین تحولات دهۀ آخر قرن بیستم و دهۀ اول قرن بیست و یکم و نقش دولت‌های منطقه و فرامنطقه‌ای در خلیج فارس، از دیگر موارد بحث در کتاب است.
      این کتاب در ۱۲ فصل تنظیم شده است که مهم‌ترین مباحث آن عبارتند از: وضعیت جغرافیایی و سابقۀ تاریخی خلیج فارس، اهمیت این آبراه از منظر ابعاد گوناگون ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی، جزایر ایرانی، اهمیت تاریخی و حقوقی تنگۀ هرمز در ارتباط با ایران و سایر سرزمین‌های این منطقه از جمله عربستان، عراق و عمان، اوضاع جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی کشورهای حوزۀ خلیج فارس و ویژگی‌های مشترک و نقاط و مسائل اختلاف برانگیز آنان، اختلافات سرزمینی این منطقه ازجمله مرزهای دریایی و سایر اختلافات کشورهای این حوزه.
       در ادامه نویسنده، خلیج فارس را در طول تاریخ و حضور سلطه‌گران در آن بررسی نموده است. این منطقه قبل از ظهور اسلام تا هجوم پرتغالی‌ها، حضور هلند، فرانسه، انگلستان، روسیه،آلمان، بلژیک و همچنین خلیج فارس در جنگ جهانی اول و دوم تا حضور ایالت متحده آمریکا در این منطقه بررسی شده است…

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید