۱۴۰۳-۰۲-۱۸

سياست امنيتي آمريکا در خليج فارس

کتاب "سياست امنيتي آمريکا در خليج فارس" به بررسی اهداف و فراز و نشیب استراتژی‌ها و سیاست‌های امنیتی امریکا در خلیج فارس، به طور تفصیلی ابعاد مختلف سیاست مهار دوگانۀ امریکا ـ که معطوف به کنترل، تضعیف و تحدید جمهوری اسلامی ایران و عراق است پرداخته است .

در این کتاب خاطر نشان شده است: امریکا به منظور نیل به اهداف و تأمین منافع ملی خود، تاکنون استراتژی‌های متعددی در منطقۀ خلیج فارس به اجرا گذاشته است. استراتژی اخیر این کشور در خلیج فارس، استراتژی مهار دو جانبه برای تضعیف و تهدید همزمان دو کشور ایران و عراق است. در این کتاب تلاش می‌شود علاوه بر بررسی تاریخی روند، اهداف و فراز و نشیب استراتژی‌ها و سیاست‌های امنیتی امریکا در خلیج فارس، به طور تفصیلی ابعاد مختلف سیاست مهار دوگانۀ امریکا ـ که معطوف به کنترل، تضعیف و تحدید جمهوری اسلامی ایران و عراق است ـ بررسی و تبیین شود. همچنین روند تحولات و ساز و کارهای این استراتژی شکافته و پیامدها و نتایج آن تحلیل شده است. (نقل از مقدمه کتاب)
      این کتاب در 4 فصل تنظیم شده است که مهمترین مباحث آن عبارتند از: مروری بر سیاست امنیتی امریکا در خلیج فارس تا پایان جنگ سرد، چارچوب سیاست امنیتی امریکا، علایق و اهداف امریکا در خلیج فارس، موانع و شرایط بازدارندۀ منافع امریکا در خلیج فارس، تأثیر پایان جنگ سرد و دوران پس از آن بر سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای امریکا، نظم نوین جهانی، سیستم امنیت تک قطبی امریکا در خلیج فارس، پایان سیاست موازنۀ منطقه‌ای ایران و عراق، زمینه‌های تئوریک و نظری سیاست مهار دوگانۀ امریکا و ابعاد و ویژگی‌های آن، سیاست‌های امریکا برای مهار ایران و سیاست‌های امریکا در مهار عراق.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید