۱۴۰۳-۰۵-۰۴

قرآن نفیس گنجینه رضوی، به‌خط «میرعبدالقادر حسینی شیرازی» بازنشر می‌شود

با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، قرآن مجید موجود در گنجینه رضوی، به‌خط میرعبدالقادر حسینی شیرازی بازنشر می‌شود.

به گزارش گنجینه رضوی، این تفاهم‌نامه همکاری مشترک، سه‌شنبه، دوم مردادماه ۱۴۰۳، با حضور حجت‌السلام و المسلمین سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مهدی افضلی، مدیرعامل مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع) منعقد شد.
هدف از امضای این تفاهم‌نامه، چاپ آرتیست بوک (لیمیتد ادیشن) به شکل چاپ دستی (سیلک‌اسکرین) از نسخه قرآن مجید با شماره اموالی 106 موجود در گنجینه رضوی همراه با جلدسازی فاخر متناسب با اصل جلد اثر و بسته‌بندی مناسب با شمارگان مورد نظر است.
این قرآن خطی، یکی از قرآن‌های نفیس و منحصربه‌فرد قرن دهم هجری است که به خط ریحان خوش، توسط میرعبدالقادر حسینی شیرازی کتابت و توسط ابراهیم قطب شاه، از سلاطین قطب شاهی، بر آستان قدس رضوی وقف شده‌است. این اثر از نظر کتابت و کتاب‌آرایی، کاتب، واقف، نقش و رنگ متنوع و آرایه‌های تزیینی دقیق، ظریف و پرکار آن، دارای اهمیت است.
در حال حاضر، مدت اجرای این قرارداد همکاری، یک سال در نظر گرفته شده است. در این میان، مراسم رونمایی از نسخه بازنشرشده این قرآن ارزشمند نیز با توافق این دو مجموعه در آینده انجام خواهد شد.

منتخبی از تعهدات طرفین قرارداد
بر اساس این تفاهم‌نامه، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی متعهد است شرایط لازم برای انجام عکاسی از این اثر را برای مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر فراهم و با کارشناسان معرفی‌شده از طرف مؤسسه همکاری کند و امکانات لازم را برای فعالیت در اختیار آنان قرار دهد.
در این میان، این مؤسسه نیز متعهد می‌شود متن قرآن را به تأیید دارالکتابه قرآن کریم رسانده و در صورت وجود افتادگی یا اغلاط عمده، آن را در مرحله آماده‌سازی اصلاح کند.
همچنین در صورت تشخیص و توافق طرفین، تحقیق علمی در باب اصل نسخه و جزئیات خط‌شناسی، مصحف‌شناسی، نسخه‌شناسی و مانند آن، با همکاری مشترک مؤسسه و سازمان انجام و در قالب مقاله‌ای مفصل در کتاب به فارسی، عربی و احتمالاً انگلیسی منتشر خواهد شد.
گفتنی است، بالغ بر 57 هزار نسخه کتاب خطی و 22 هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی نفیس در کتابخانه آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام، نگهداری می‌شود. نفایس این گنجینه از جمله قرآن‌ها، در ادوار مختلف بازنشر و در دسترس هر چه بیشتر اهل علم و پژوهش قرار می‌گیرد.  

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید