با همکاری اندیشگاه رضوی؛
۱۴۰۳-۰۵-۲۹

کارگاه آموزشی «پادکست؛ دریچه‌ای به دنیای جدید» در جوار حرم رضوی برگزار شد

از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران- شاخه خراسان با همکاری اندیشگاه رضوی، کارگاه آموزشی «پادکست؛ دریچه‌ای به دنیای جدید» در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) برگزار شد.

به گزارش گنجینه رضوی، این کارگاه آموزشی با حضور جمعی از کارشناسان و خادمیاران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و همچنین سازمان علمی و فرهنگی این آستان مقدس، دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳، در تالار شیخ بهایی ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برپا شد.  
علی سلیمانی، کارشناس مسئول امور اطلاع‌رسانی و محتوا مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این کارگاه اظهار کرد: هر محتوای صوتی سریالی قابل شنیدن از طریق وب را پادکست می‌گویند. 
وی با طرح پرسش «چرا باید پادکست بشنویم؟»، گفت: پادکست را می‌توان به‌جای موسیقی یا در کنار آن گوش داد. همچنین پادکست نقش آموزشی و سرگرمی برای افراد دارد و می‌تواند آنان را از زندگی روزمره جدا کند. از طرف دیگر موجب ارتقای مهارت شنیداری، کاهش استرس و وسیع‌شدن دنیای افراد می‌شود. 
سلیمانی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۴ میلادی، پادکست در دنیا متداول شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه تنها۲۰ سال از رایج شدن تولید پادکست در دنیا می‌گذرد، اما در این مدت توانسته آمار بالایی را به خود اختصاص دهد. 
وی افزود: امروزه تعداد کانال‌های فارسی پادکست افزایش چشمگیری یافته که نشان می‌دهد این صنعت در کشور بسیار رشد کرده است تا جایی‌که شاید بتوان گفت، ایران در حوزه ساخت پادکست در منطقه پیشرو است.  
سخنران کارگاه با اشاره به ریشه کلمه پادکست و معادل‌های فارسی واژه آن اعم از «پادپخش» و «وب‌آوا»، به معرفی  معروف‌ترین اپلیکیشن‌های شنیدن پادکست در دنیا نظیر Castbox پرداخت. همچنین از «شنوتو»، به‌عنوان نمونه اپلیکیشن ایرانی، نام برد.


اهمیت محتوا در تولید پادکست
سلیمانی با بیان اینکه ۹۵ درصد پادکست‌های فارسی، رایگان است، بیان کرد: در هر موضوعی می‌توانید پادکست بشنوید و گوش دادن به پادکست محدودیت سنی، شغلی، جنسیت و علاقه‌مندی ندارد. به‌طور نمونه، اگر فرصت مطالعه کتاب را ندارید، سعی کنید پادکست گوش دهید.  
این کارشناس با تأکید بر اینکه برای ساخت پادکست ضرورتی بر صداپیشه بودن وجود ندارد، گفت: در واقع، باید مخاطب پادکست‌تان، حس نزدیکی با صدای شما کند و صدا و محتوای‌تان را دوست داشته باشد. دراین‌میان، قصه گفتن برای مخاطب نیز مهم است. 
وی ضمن معرفی پادکسترهای برتر جهان و چگونگی آغاز کارشان، ادامه داد: شما هم می‌توانید پادکست بسازید و در شنوتو به اشتراک بگذارید، اما نخست باید پادکست‌ زیاد بشنوید. 
سلیمانی به برخی از عوامل اثرگذار در ساخت پادکست همچون انتخاب موضوع، سطح اطلاعات و طول زمان هر اپیزود، اشاره و تصریح کرد: مدت زمان 25 دقیقه، مدت زمان خوبی برای ساخت پادکست با محوریت کتابخانه است.
گفتنی است، ارائه دسته‌بندی موضوعی انواع پادکست، چرا باید پادکست بسازیم، ابزارهای اولیه ساخت پادکست، معرفی چند نمونه پادکست ارزشمند در موضوعات ادبیات، اقتصاد، یادگیری زبان، روانشناسی و...، از دیگر موضوعات مطرح شده در این کارگاه بود. همچنین در این کارگاه، چند پادکست موفق برای حاضران، پخش شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید