۱۴۰۳-۰۵-۳۰

برگزاري سلسله جلسات «پاتوق گفت‌وگو» در کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی

به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، برگزاری سلسله جلسات «پاتوق گفت‌وگو» در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع) آغاز شد.

به گزارش گنجینه رضوی، مهدی صادقی حصار، مدیر کتابخانه‌های عمومی و تخصصی آستان قدس رضوی اظهار کرد: نخستین جلسه از سلسله جلسات پاتوق گفت‌وگو با محوریت «پرسمان اعتقادی»، با حضور علیرضا آجوری، کارشناس ارشد تاریخ تشیع و پژوهشگر مباحث فلسفه دین و کلام و جمعی از اعضا و کارکنان کتابخانه مرکزی این آستان مقدس، دوشنبه، 29 مردادماه سال جاری در این کتابخانه برپا شد. 
وی افزود: طبق نظرسنجی که از مخاطبان حاضر در نخستین جلسه این پاتوق صورت گرفت، این برنامه مورد استقبال قرار گرفته و تنها برخی از حاضران به زمان محدود جلسه که ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده بود، انتقاد داشتند که در جلسات بعدی این مسئله نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

اهمیت برگزاری جلسات
مدیر کتابخانه‌های عمومی و تخصصی آستان قدس رضوی درباره اهمیت برگزاری این سلسله جلسات، بیان کرد: یکی از اهداف کتابخانه‌ها به‌ویژه کتابخانه‌های عمومی، کمک به ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهروندان است.
صادقی حصار ادامه داد: با توجه به اینکه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز نهادی اجتماعی است، بنابراین وظیفه خود می‌داند که بنا به مقتضیات زمان، مسائل روز را رصد کند و با استفاده از ظرفیت‌ها و منابعی که در اختیار دارد، پاسخ لازم را به مخاطبان خود که به نوعی بهره‌برداران اصلی به شمار می‌آیند، ارائه کند.
وی افزود: چنانچه کتابخانه‌ها به‌عنوان مراکز اطلاع‌رسانی و مراجع علمی با محوریت کتاب و سایر منابع اطلاعاتی بتوانند به شبهات و سؤالات ذهنی نسل جوان در قالب برنامه‌های متنوع و جذاب فرهنگی نظیر پاتوق گفت‌وگو، پاسخ دهند، دانش‌آموزان و دانشجویان ما نیاز ندارند برای رسیدن به پاسخ پرسش‌های خود به اطلاعات غیرواقعی و بدون پشتوانه و حتی غلط ارائه شده در فضای مجازی، مراجعه کنند.
مدیر کتابخانه‌های عمومی و تخصصی آستان قدس رضوی بیان کرد: در‌این‌میان، کتابخانه‌ها نقش راهنما را دارند که مخاطبان و جویندگان دانش را با ابزاری همچون کتاب توسط صاحب‌نظران، اندیشمندان و استادان متخصص به سرچشمه اصلی حقیقت رهنمون می‌کنند. 
وی گفت: به‌این‌ترتیب، در فضای صمیمی و تعاملی، تضارب اندیشه‌ها و تبادل اطلاعات به معنای واقعی شکل می‌گیرد و جنبه‌های افتراق بین حق و باطل آشکار می‌شود و جایی برای شبهات باقی نمی‌ماند. بنابراین، مهمترین هدف ما از برگزاری چنین جلساتی، روشنگری است که می‌تواند شامل همه مسائل ذهنی افراد، با محوریت موضوع جلسه باشد.
صادقی حصار تصریح کرد: کتابخانه عالم آل محمد (ص) نیز همواره در طول تاریخ محل تردد اندیشمندان و صاحبنظران بوده و است. بنابراین، می‌توان از این ظرفیت عظیم علمی فرهنگی به‌منظور دسترس‌پذیر کردن اطلاعات و ارائه پاسخ سریع و صریح در راستای رفع شبهات نسل جوان از طریق برنامه پاتوق گفت‌وگو استفاده کرد.
مدیر کتابخانه‌های عمومی و تخصصی آستان قدس رضوی ادامه داد: پس از بررسی بسیار، راهروی ورودی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، به‌عنوان مکان اجرای برنامه پاتوق گفت‌وگوی این کتابخانه در نظر گرفته شد، چراکه اگر کتابخانه را به عنوان شهر دانایی در نظر بگیریم، مکان اجرای این برنامه را می‌شود، دروازه شهر اطلاعات و دانش فرض کرد.
وی خاطرنشان کرد: این برنامه فاخر با همکاری کارشناسان کتابداری، گروه خادمیاری، اندیشگاه رضوی و اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، هر هفته روزهای دوشنبه، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، با حضور عموم علاقه‌مندان، برگزار می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید