به مناسبت ایام پایانی ماه صفر انجام شد
۱۴۰۳-۰۶-۱۲

برگزاری برنامه‌های دیجیتال و نوین در نمایشگاه «گذر نور» توسط کتابخانه و موزه رضوی

به مناسبت ایام پایانی ماه صفر و به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، برنامه‌های نوین و دیجیتال در نمایشگاه «گذر نور در محضر عالم آل محمد (ع)» در جوار حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.

به گزارش گنجينه رضوي، اين سازمان با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي معاونت برنامه‌ريزي و فضاي مجازي خود همچون ديجيتال‌سازي آثار و فضاهاي نمايشي و به‌کارگيري جديدترين فناوري‌هاي اين حوزه دانش، تلاش مي‌کند از طريق بستر فضاي مجازي و بدون محدوديت مکاني- زماني، ميراث ملموس و ناملموس حرم مطهر رضوي را به‌عنوان تراث شيعه، از 10 تا 16 شهريورماه 1403، در نمايشگاه فرهنگي پياده‌راه آيت‌الله طبسي مشهد به مخاطبان معرفي کند.

از خاطره‌سازي با حرم تا عکس يادگاري 
در بخشي از غرفه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي در اين نمايشگاه، برنامه «خاطره‌سازي با حرم» با بهره‌گيري از تصوير ضريح دوم حرم مطهر امام رضا (ع) متعلق به دوران قاجار، در حال اجرا است. 
در اين برنامه با استفاده از دوربين عکاسي از چهره مخاطبان، عکس گرفته مي‌شود. سپس چهره مخاطبان در کنار ضريح مطهر حضرت امام رضا(ع) قرار گرفته و لينک دانلود تصوير براي مخاطبان ارسال مي‌شود.
جالب است بدانيد چهره زائران نيز در اين عکس‌ها سياه و سفيد شده و طوري به‌نظر مي‌رسد که گويي در همان دوران قاجار اين عکس‌برداري انجام شده است. درصورت علاقه، زائران مي‌توانند با تصوير سقاخانه قديمي نيز عکس بگيرند.  
برنامه «عکس يادگاري با حرم»، يکي ديگر از برنامه‌هاي اين غرفه است. در اين برنامه، از زائران و مجاوران علاقه‌مند در مقابل بنري با پس زمينه زيبا از ضريح مطهر حرم حضرت رضا (ع) که عکس آن در دوران شيوع بيماري کرونا تهيه و به‌صورت حرفه‌اي پرينت شده است، عکاسي مي‌شود. لينک دانلود اين تصوير نيز از طريق پيامک براي مخاطبان ارسال مي‌شود. 

معرفي سامانه هوشمند موزه‌ها
به همت موزه ديجيتال آستان قدس رضوي، سامانه راهنماي هوشمند موزه‌ها (آي‌بيکِن) با ارائه تعدادي از تصويرهاي نفايس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي و مولاژ چند شيء موزه‌اي به‌صورت آزمايشي در غرفه اين سازمان، در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. 
سامانه هوشمند(آي بيکن) به‌منظور افزايش دسترس‌پذيري بازديدکنندگان موزه‌هاي آستان قدس رضوي به اطلاعات آثار در معرض نمايش گنجينه‌ها، طراحي شده است. در اين سامانه بازديدکنندگان موزه با نصب و اجراي برنامه کاربردي «گنج‌خانه رضوي» روي گوشي خود و مراجعه به ويترين‌هاي موزه، مي‌توانند به محتواهاي مختلف همچون شناسنامه، تصاوير، فايل‌هاي صوتي، تصويري و...، در خصوص هر شيء موجود در ويترين گنجينه دسترسي پيدا کنند.
اين سامانه راهنما به زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي است و در حال حاضر، براي گنجينه‌هاي قرآن، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، هداياي مقام معظم رهبري و استاد فرشچيان، پياده‌سازي شده است. 

جورچين آفتاب هشتم 
جورچين «آفتاب هشتم»، نيز يکي ديگر از اين برنامه‌ها است که با هدف آشنايي بيشتر کودکان و نوجوان با اشياء موزه‌اي گنجينه‌هاي آستان قدس رضوي، در قالب مسابقه و بازي نرم‌افزاري در سه سطح آسان، متوسط و سخت، طراحي شده است. 
در اين بازي، تعدادي از اشياء موزه‌اي به‌صورت پازل درآمده که کودکان و نوجوان مي‌توانند با جانمايي قطعات، نسبت به کامل کردن شيء اقدام کنند. همچنين روزانه به 8 نفر از افرادي که بالاترين امتياز را کسب کنند، جوايزي تعلق مي‌گيرد. اين مسابقه در روزهاي نخست برگزاري مورد استقبال فراوان کودکان و نوجوانان زائر و مجاور قرار گرفته است.
همچنين نمايش آثار تمدني از طريق واقعيت مجازي (دوربين VR)، از ديگر برنامه‌هاي نوين و پرمخاطب موزه ديجيتال آستان قدس رضوي، در اين نمايشگاه فرهنگي است. 
گفتني است، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي با اجراي برنامه‌هاي گوناگون فرهنگي، از 10 تا 16 شهريورماه سال جاري در محل نمايشگاه گذر نور در محضر عالم آل محمد (ع) در جوار بارگاه نوراني امام هشتم (ع)، پذيراي زائران و مجاوران است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید