به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس
۱۴۰۳-۰۷-۰۱

کتاب «نی بی‌صدا» در نشست ادبی شمس کتابخانه آستان قدس رضوی بررسی شد

به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، نشست ادبی «شمس» با محوریت معرفی و بررسی کتاب «نی بی‌صدا»؛ زندگی‌نامه داستانی شهید محمد جواد قربانی به قلم زهرا سلحشور، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینه رضوی، این نشست به‌عنوان سومین نشست ادبی شمس سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۳، با حضور جمعی از کارشناسان این سازمان، خانواده شهدا و اهل قلم، پنج‌شنبه، 29 شهریورماه در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع) برپا شد. مريم عرفانيان نیز دبيری نشست را برعهده داشت.
محمدجواد قربانی، اهل مشهد و دانشجوی رشته پزشکی بود که به‌عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. وی در سال ۱۳۶۵، به شهادت رسید، اما پیکر این شهید دوران دفاع مقدس، هنوز به خاک وطن برنگشته است و مزارش در آرامستان بهشت رضا مشهد، خالی است.
زهرا سلحشور برای نگارش این کتاب، با اعضای خانواده شهید و هم‌رزمان و هم محله‌ای‌های شهید مصاحبه کرده است. این اثر توسط انتشارات روایت فتح در ۲۸۰ صفحه و با قیمت ۱۵۵ هزار تومان، روانه بازار نشر شده است. 

گسترش ثبت تاریخ شفاهی در کشور
در این نشست، زهرا سلحشور، نویسنده کتاب نی بی‌صدا، اظهار کرد: برای نوشتن کتاب با فاطمه قربانی‌پور، خواهر شهید که دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است، مصاحبه کردم. البته گویا وی قصد نوشتن زندگی‌نامه برادر شهیدش را داشته، بنابراین وقتی که با پیشنهاد من مواجه شد، از این موضوع بسیار استقبال کرد. 
در ادامه نشست، محمد خسروی‌راد، نویسنده فعال حوزه دفاع مقدس ضمن بیان مطالبی در خصوص کتاب نی بی‌صدا،  گفت: جلسات ادبی شمس، فرصتی برای هم‌افزایی و بیان نظرات مختلف هست و جنبه نقد فنی در این جلسات پررنگ نیست. 
کارشناس این نشست تصریح کرد: تجربه‌ای با محوریت ثبت تاریخ شفاهی و روایت قصه بر اساس یک داستان واقعی، در کشور ما تقریباً پس از انقلاب اسلامی به‌صورت جدی کسب شده است.
خسروی‌راد افزود: این حوزه، قبل از انقلاب اسلامی، مخاطب عام نداشته است؛ در واقع یک نخست وزیر یا یک صدراعظم، زندگی خود یا برهه‌ای از تاریخ را می‌نوشته که این آثار نیز توسط اقشار خاصی از جامعه مورد بررسی و خوانش قرار می‌گرفته است. 
همچنین در این نشست ادبی، ابوالقاسم محمدزاده، ایثارگر و پژوهشگر دفاع مقدس، ضمن بیان نقدهایی بر کتاب نی‌ بی‌صدا، پشتکار زهرا سلحشور را در خلق این اثر ستودنی دانست و از وی خواست از حضور یک کارشناس نظامی در کنار خود برای نوشتن در حوزه دفاع مقدس، استفاده کند.
در ادامه، هما سادات رضوی‌زاده، نویسنده و مدرس کلاس‌های خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی نیز با تقدیر از تلاش‌های سلحشور برای نوشتن این کتاب، به بررسی آن از منظر راوی داستان و عناصر داستانی، پرداخت. 
گفتنی است، خوانش قسمت‌هایی از کتاب نی بی‌صدا توسط تنی چند از حاضران، از دیگر بخش‌های این نشست ادبی شمس بود. همچنین هم‌زمان با برگزاری این برنامه، تابلوی تمثال شهید محمدجواد قربانی‌پور توسط حدیثه اکرامی، هنرمند نوجوان در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی کشیده شد. این تابلو، در پایان نشست توسط خسروی‌راد به خانواده شهید، اهدا شد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید