یک مدرس برجسته حوزه و دانشگاه کشور:
۱۴۰۳-۰۷-۰۵

تحول چشمگیر کتابخانه و موزه رضوی در یک دهه اخیر، شگفت‌زده‌ام کرد

یک مدرس برجسته حوزه و دانشگاه کشور در بازدید از کتابخانه و موزه حرم مطهر رضوی، گفت: تحول چشمگیر این مجموعه در یک دهه اخیر، برایم غیرقابل تصور بود و شگفت‌زده‌ام کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود وزیری در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه 14 سال قبل از موزه‌های آستان قدس رضوی بازدید کرده و 10 سال قبل نیز به کتابخانه مرکزی این آستان مقدس مراجعه کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به‌عنوان یک عضو فرهنگی کشور، بازدیدی که چهارم مهرماه سال جاری، از کتابخانه و موزه این آستان مقدس داشتم، برایم بسیار جالب توجه بود.
وی ادامه داد: البته کتابخانه و موزه حرم مطهر رضوی همچنان امکان توسعه و پیشرفت دارد و می‌تواند آینده درخشان‌تری داشته باشد.
وزیری گفت: امروزه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مجموعه‌های وابسته به آن، به بستری فرهنگی برای تغذیه‌ کل مجموعه آستان قدس رضوی مبدل شده است. در واقع، این سازمان از نظر معنوی، فرهنگی، علمی و ادبی، آستان قدس رضوی را سرپا نگاه داشته است. 

اهمیت وقف در زندگی زنده‌یاد وزیری
در ادامه، نوه زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی محمد وزیری، بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه وزیری یزد با اشاره به اینکه پدربزرگش در سال 1356 به رحمت ایزدی پیوسته است، بیان کرد: زنده‌یاد وزیری، یک فرد فرهنگی، یک روحانی مجاهد و پرتلاش و مؤسس مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در دوران طاغوت در یزد بود که به همت وی، مسجد جامع این شهر تعمیر و احیا و کتابخانه و موزه وزیری نیز بنیان نهاده شد. افزون بر تمام این عناوین، زنده‌یاد وزیری، واقف نیز بود.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زنده‌یاد وزیری، بانی، باعث و مشوق وقف بسیاری از املاک و مستغلات در جای جای شهر یزد و حتی این استان بود، افزود: در حقیقت، وقف برای این روحانی مجاهد، سرچشمه حیات بود و بدون وقف، گویا هیچ ماه و فصلی از عمرش را نگذرانده بود. 
وی گفت: به یاد دارم برخی از علما و روحانیون پیش‌کسوت استان یزد به ما می‌گفتند که زنده‌یاد وزیری همواره از آنان برای معرفی اماکنی که بتوان آن‌ها را برای مجلس امام حسین (ع)، آستان قدس رضوی یا انجام امور خیریه وقف کرد، کمک می‌خواست. 
وزیری با اشاره به حدیثی از اهل بیت (ع)، تصریح کرد: اگر فردی بخواهد نام و یادش در بین مردم دنیا زنده بماند، یکی از راه‌های انجام این امر، وقف است. دراین‌میان، بهترین وقف‌ها متعلق به اهل بیت (ع) همچون ابا عبدالله الحسین (ع) و امام رضا (ع) و...، است.

امتداد وقف در خانواده بنیانگذار کتابخانه وزیری
نوه زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی محمد وزیری با بیان اینکه مجموعه کتاب‌های متعدد و متنوعی را به کتابخانه وزیری یزد اهدا کرده است، ادامه داد: این خدمت فرهنگی‌‌، با وقف‌هایی که مرحوم پدربزرگم انجام دادند، قابل مقایسه نیست. 
این مبلغ بین‌المللی کشور با اشاره به سفرهای خود به کشورهای مختلف از جمله اروپا، گفت: همچنین توفیق داشتم تا بانی انجام وقف در سفرهای تبلیغی خود، در داخل و خارج کشور، شوم. 
وی با اشاره به اینکه سنت حسنه وقف توسط پیامبر اکرم (ص) آغاز و به جامعه بشری تعلیم داده شده و از سوی ائمه اطهار (ع) به‌ویژه حضرت رضا (ع) در ایران توسعه پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم به فضل الهی، تمام شیعیان و ارادتمندان به حضرت رضا (ع) بتوانند با مشارکت در امر وقف در حد توان‌شان، سبب ماندگاری خود شوند. 
گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود وزیری، اهل یزد و ساکن قم است که به‌عنوان یکی از چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی کشور و همچنین نوه بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه وزیری یزد، یکی از مراکز وابسته به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از بخش‌های مختلف کتابخانه و همچنین موزه حرم مطهر رضوی بازدید کرد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید