۱۴۰۳-۰۷-۱۵

از وُلفیا تا ساگوارو (منبرهای گیاهی)

کتاب «از ولفیا تا ساگوارو» نوشتۀ سرکار خانم زینب خزایی است که تلاش دارد با تلفیق دانشش در حوزۀ گیاه‌شناسی و فن نویسندگی، دریچه‌ای جدید دربارۀ معنویت به روی انسان امروز بگشاید و گیاهان را روی منبر بفرستد.

از وُلفیا تا ساگوارو (منبرهای گیاهی)

زینب خزایی

      ✅«از ولفیا تا ساگوارو» مجموعه روایت‌های کوتاهی است که با یک مثال دربارۀ گیاهان شروع می‌شود و از آن پل می‌زند به یک نکتۀ اخلاقی. بیشتر روایت‌ها به آیه، حدیث یا تکه‌ای از ادعیه گره می‌خورند. شاید بتوان گفت کتاب یک «منبر گیاهی» است؛ خطابه‌ای از طبیعت به آدم‌ها برای زندگی بهتر.
      ویژگی شاخص این کتاب، احاطۀ نویسنده به علم کشاورزی، باغبانی و گل و گیاهان است. به همین خاطر مثال‌های ارائه شده در آن، نه تنها تکراری نیستند، بلکه برای مخاطبان عمومی جامعه همگی تازه و دلچسبند؛ از سوی دیگر، این روایت‌ها در دل خود یک نکتۀ تجربی دربارۀ نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی یا نکاتی دربارۀ مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی را هم به مخاطب آموزش می‌دهند؛ در واقع کتاب به نوعی خاصیت آموزشی و پرورشی دارد.
      اسم کتاب «از ولفیا تا ساگوارو» برگرفته از دو گیاه است. ولفیا یکی از عجیب‌ترین گیاهان جهان است. این گیاه آن‌قدر کوچک است که هزاران ولفیا روی نوک سوزن جا می‌شوند و برای نشان دادن کوچکی‌اش آن را روی انگشت سبابۀ دست نشان می‌دهند.. ساگوارو نیز یک نوع کاکتوس است که ارتفاع آن تا 12 متر هم می‌رسد و تنه‌ای شبیه بشکه دارد و به کاکتوس درختی هم معروف است. از ولفیا تا ساگوارو بازۀ کوچکترین و بزرگترین گیاهان طبیعت را در برمی‌گیرد تا بگوید در این دنیای وسیع چه رمز و رازها و درس‌ها نهفته است. شاید اگر بر نام یک گیاه خاص تکیه می‌شد، نمی‌توانست حق مطلب را دربارۀ این دنیای بزرگ ادا کند و افق دید مخاطب را محدود می‌کرد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید