۱۴۰۳-۰۷-۱۵

رساله نوین(دربارۀ بناء اسلام بر سال و ماه قمری)

موضوع این کتاب که تفسیر آیۀ « إنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ اثنَا عَشَرَ شَهرًا فِی کِتـبِ اللَهِ» و خطبۀ مشهور رسول‌ خدا صلّی الل‍ه علیه و آله و سلّم در مِنی و آیۀ‌ نسیء است، لزوم مبنا قرارگرفتن تاریخ هجری قمری و عدم مشروعیّت تبدیل آن به شمسی است.

رساله نوین(دربارۀ بناء اسلام بر سال و ماه قمری)
محمد حسین تهرانی
      در این کتاب مباحثی چون: دست اجانب در تغییر تاریخ مسلمین، مطابقت بناء ماه‌های قمری با فطرت انسان، ساعت غروب کوک در اسلام و فوائد آن، صحیح نبودن إحیاء ملّیّت و ملّی‌گرائی در برابر اسلام و عدم مشروعیّت نوروز، ذکر شده است.
      نویسنده معتقد است: یكى از اركان مهمّ وحدت اسلامى، اتحاد در تاریخ است كه حتماً باید براساس تاریخ هجرى قمرى، مقرر و رائج و دارج گردد.
      باید تكالیف و اعمال، طبق شهور قمریه، به جاى آورده شود و به عقب انداختن حجّ و سایر تكالیف از زمان مقرّر خود در شرع كه طبق شهور قمریه است، حرام است.
     تقویم قمرى از ضروریات اسلام است و حتّى ضمیمه نمودن تاریخ شمسى با قمرى، همان طور كه امروز مرسوم شده است، كار غلطى است كه در نتیجۀ عدم توجّه به مفاسد و معایب آن معمول گردیده است. در سراسر اقطار اسلام، تاریخ منحصر به قمرى است و همۀ كشورهاى اسلامى بنابر ضرورت دین، باید دست از تاریخ شمسى كه در اثر نفوذ استعمار كافر رائج گردیده است، بردارند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید