۱۴۰۳-۰۷-۱۵

حسن بن علی علیه السلام امام عسکری

این کتاب مروری بر زندگانی، شخصیت، فضایل و کرامات امام حسن عسکری علیه السلام و ابعادی از امامت و ولایت آن امام است.

حسن بن علی علیه السلام امام عسکری

مرضیه محمد زاده
      کتاب در دو فصل تنظیم شده است:
      فصل اول با نام زندگانی تاریخی امام عسکری (ع)، شامل دوازده بخش است که بخش اول با عنوان «طلوع خورشید» آغاز می‌شود و در بخش‌های بعد به مسائلی چون سیرۀ عملی امام، نصوص و دلایل امامت، معجزات و کرامات، خلفای معاصر آن حضرت، فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی امام، سازمان وکالت، قیام‌ها و شورش‌های عصر امام، کتب منسوب به آن حضرت، شهادت آن بزرگوار و مسائل پس از شهادت امام را در بر می‌گیرد. تاریخچۀ بقعه و آستان عسکریین نیز در انتهای این فصل آمده است.
      کتاب «حسن بن علی امام عسکری علیه‌السلام» در فصل دوم، شامل دوازده بخش است و اختصاص به زندگانی معرفتی امام عسکری (ع) دارد. در این فصل، حیات آن امام از منظر علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. مؤلف در ابتدا اصحاب و راویان احادیث امام را برشمرده و مختصری از شرح احوال آنان را مطرح کرده و در ادامه به مسائلی چون عقاید و آموزه‌های اعتقادی عصر آن حضرت، امام و حوزه‌های معارف دینی، قرآن و حدیث، احکام، آموزه‌های اخلاقی، رساله‌ها، نوشته‌ها و نامه‌های آن حضرت، دعاهای امام، زیارت‌نامه‌های آن حضرت و نیز امام در دیدگاه معصومان و اندیشمندان پرداخته است.
      « امام در آینه ادب» بحثی است که به عنوان پایان‌بخش در انتهای فصل دوم آمده و طی آن به برخی اشعار قرائت‌شده به مناسب‌هایی توسط آن حضرت که مضمون آنها اندرز و حکمت و ارشاد مردمان بوده و همچنین اشعاری در مدح امام عسکری (ع) اشاره شده است.
      در تکلمۀ فصل دوم، نویسنده به کتبی که به طور مستقل دربارۀ امام عسکری (ع) نوشته شده با عنوان کتابنامه امام حسن عسکری (ع) پرداخته است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید