۱۴۰۳-۰۷-۲۱

جذب 28 هزار نسخه نشریه توسط اداره مطبوعات آستان قدس رضوی در نیمه نخست امسال

رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی از جذب بیش از 28 هزار نسخه نشریه آرشیوی شده در نیمه نخست سال 1403 خبر داد که حدود 18 هزار نسخه آن، از طریق اهدا و نذر فرهنگی گردآوری شده است.

به گزارش گنجینه رضوی، ابراهیم حافظی با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: همچنین در شش ماهه نخست امسال، 21 هزار و 230 درخواست منبع مطبوعاتی توسط اهل علم و پژوهش به این اداره اعلام شد که دراین‌راستا، با ارائه 285 هزار نسخه چاپی و دیجیتال از منابع مطبوعاتی به متقاضیان خدمات‌رسانی شد. 
وی افزود: همچنین کارشناسان اداره مطبوعات آستان قدس رضوی در این مدت، به بیش از 750 درخواست غیرحضوری در قالب مشاوره اطلاعاتی یا ارائه محدود منابع مطبوعاتی، پاسخ دادند.
حافظی در ادامه، گفت: در شش ماهه ابتدای سال جاری، اداره مطبوعات آستان قدس رضوی موفق شد حدود یک میلیون نسخه نشریه را به مخازن جدید و استاندارد کتابخانه مرکزی این آستان مقدس منتقل کند. این اقدام با مشارکت حدود 45 نفر از کارکنان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مدت دو و نیم ماه با تلاش افزون بر 1500 نفر ساعت نیرو، انجام شده است.
رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی اضافه کرد: انتقال پایگاه نشریات این آستان مقدس با بیش از 2 میلیون داده از نرم‌افزار قبلی اداره به نرم‌افزار آذرسا، از دیگر اقدامات مهم این اداره در نیمه نخست امسال بود که توسط کارشناسان در طول 550 نفر ساعت نیرو، مستندسازی و به سرانجام رسید. 
وی بیان کرد: از دیگر اقدامات ارزشمند این اداره، چاپ فاکسی‌میله قدیمی‌ترین روزنامه مشهد با عنوان «ادب» بود که توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با مشارکت شهرداری مشهد انجام و در اردیبهشت‌ماه به مناسبت روز جهانی مطبوعات، در تالار شهر مشهد رونمایی شد. این اولین چاپ همانندسازی روزنامه‌ها توسط این سازمان بوده است. 
حافظی گفت: اداره مطبوعات آستان قدس رضوی در این مدت، با برقراری ارتباط با دانشگاه‌های فردوسی و امام رضا (ع) مشهد زمینه تبادل فعالیت‌های علمی و برگزاری نشست‌های تخصصی را فراهم کرد که حاصل آن برگزاری یک نشست مشترک بود. 
وی افزود: همچنین این اداره در شش ماهه ابتدای سال جاری با برپایی نشست‌های علمی و مشارکت در برگزاری برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، اقدام به بررسی نشریات نظامی، معرفی قدیمی‌ترین نشریه اسلامی مشهد و معرفی روزنامه خراسان؛ قدیمی‌ترین روزنامه در حال انتشار ایران و همچنین خوانش و معرفی 3 نشریه نفیس و قدیمی دیگر، کرد.
رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی ادامه داد: مشارکت در برپایی سه نمایشگاه تخصصی در زمینه معرفی نفایس آرشیو، مطبوعات تخصصی و مطبوعات محرم در کتابخانه مرکزی این آستان مقدس با ارائه و نمایش بیش از 90 عنوان نشریه، از دیگر اقدامات مهم این اداره در نیمه نخست امسال بود. 
وی خاطرنشان کرد: این اداره توجه خاصی نیز به ارتقای سطح دانش کارشناسان خود و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا داشته چنان‌که در زمینه آشنایی با هوش مصنوعی و بهره‌گیری از آن در تحلیل و مستندسازی آرشیو مطبوعات، یک کارگاه آموزشی و دو نشست تخصصی در این مدت برگزار کرد و کارشناسان با زمینه‌های بهره‌گیری از این امکانات ارزشمند برای تحلیل مطبوعات آشنا شدند.
گفتنی است، اداره مطبوعات آستان قدس رضوی، یکی از سه مرکز مهم مطبوعاتی کشور به شمار می‌آید که با جذب منابع مطبوعاتی به صورت چاپی و الکترونیکی، در قالب اهدا، مبادله و خرید، برای حفظ منابع فرهنگی کشور اقدام می‌کند. 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید