در دویست و بیستمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی انجام شد
۱۴۰۳-۰۷-۲۴

رونمایی از 3 مدال پاراآسیایی اهدایی به موزه رضوی توسط 2 ورزشکار جانباز کشور

در دویست و بیستمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، از 3 مدال پاراآسیایی‌ اهدایی اسدالله عظیمی و عشرت کردستانی، دو ورزشکار جانباز کشور به موزه این آستان مقدس، در حرم مطهر حضرت رضا (ع) رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، این مراسم رونمایی به مناسبت روز ملی پارالمپیک، با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان و همچنین جمعی از مدیران ورزش استان خراسان رضوی و جانبازان و توان‌یابان کشور، ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳، در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی برگزار شد.
عبدالحسین ملک جعفریان، رئیس اداره گنجینه‌های موزه آستان قدس رضوی اظهار کرد: در این مراسم، از دو مدال ارزشمند از بین 11 مدال ورزشی اهدایی اسدالله عظیمی، ورزشکار جانبازِ رشته دو و میدانی از شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی در سال 1401، رونمایی شد.
وی با معرفی بیشتر این ورزشکار، ادامه داد: این دو مدال شامل «مدال نقره سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی 2018 اندونزی در رشته دو و میدانی، شاخه پرتاب وزنه مردان» و «مدال نقره سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی سال 2018 اندونزی در رشته دو و میدانی، شاخه پرتاب دیسک مردان» می‌شود. 
ملک جعفریان افزود: همچنین دو نمونه از افتخارآفرینی‌های عشرت کردستانی، بانوی جانباز و قهرمان کرمانی و پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک ریو، اعم از «نشان یادبود حضور در بازی‌های پارالمپیک تابستانی 2016 در ریو دوژانیرو – برزیل»  و «مدال طلای سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی 2018 در جاکاراتا – اندونزی در رشته دو و میدانی، شاخه پرتاب وزنه زنان»، در این مراسم رونمایی و معرفی شد. 
رئیس اداره گنجینه‌های موزه آستان قدس رضوی گفت: مدال‌های رونمایی شده در این مراسم در دو سال اخیر به موزه حرم مطهر رضوی اهدا شده است و قرار است در اولین ویترین گنجینه مدال این آستان مقدس در کنار سایر مدال‌های اهدایی جانبازان و توان‌یابان کشور به نمایش عموم زائران و مجاوران گذاشته شود.
وی ضمن بیان تاریخچه و معرفی آثار ویترین‌های گنجینه مدال آستان قدس رضوی، ادامه داد: در حال حاضر، 386 مدال، نشان، جام، کاپ و تندیس منتخب اهدایی ورزشکاران و نخبگان کشور در شش ویترین گنجینه مدال آستان قدس رضوی در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار دارد که 45 مدال آن مربوط به آثار اهدایی جانبازان و توان‌یابان سراسر کشور در میادین مختلف، می‌شود. 
ملک جعفریان با تأکید بر اهمیت مدال‌ها به‌ویژه مدال‌های موجود در موزه رضوی، گفت: مدال‌های اهدایی به این موزه در دو صحنه درخشیده و پای ورزشکاران را به سکوی افتخار دیگری نیز باز کرده است، چراکه شاهد درخشش این مدال‌ها در پرتوی بارگاه شمس الشموس (ع) نیز هستیم. دراین‌میان، خوشا به سعادت ورزشکارانی که چنین توفیقی نصیب‌شان شده و همچنین ما که نگهبان و پاسدار میراث این ورزشکاران هستیم. 

اهمیت ورزش جانبازان و توان‌یابان 
در ادامه، محمود قربان‌یار، معاون توسعه امور ورزش استان خراسان رضوی با بیان اهداف برگزاری پارالمپیک، اظهار کرد: «تحرک، توانمندسازی و افتخارآفرینی»، شعار امسال کمیته پارالمپیک به مناسبت این روز ملی است که هر سه واژه آن به اهمیت ورزش برای جانبازان و توان‌یابان بر می‌گردد. 
وی با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای کاروان‌های اعزامی ایران به بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، گفت: ورزش جانبازان و توان‌یابان، روایتگر بکار انداختن ظرفیت‌های پنهان موجود در انسان است که مایه امیدآفرینی و نشاط در جامعه می‌شود. 
قربان‌یار ادامه داد: جانبازان ورزشکار علاوه بر این‌که در دوران دفاع مقدس به کشور ادای دین کردند، در حال حاضر نیز در سنگر دیگری یعنی ورزش، فعالیت می‌کنند. در واقع، یک ملی‌پوش، یک اسطوره است که می‌تواند برای جوانان جامعه، الگوسازی و امیدآفرینی کند. 
وی افزود: ورزش چه در سطح مبتدی و چه در سطح حرفه‌ای، ابزاری سهل‌الوصول و قدرتمند برای ورود توان‌یابان به اجتماع است. آنان با ورود خود به عرصه ورزش، نگاه مردم عادی را نسبت به آن معلولیت و محدودیت‌ تغییر می‌دهند و همچنین این باور و امید را به سایر توان‌یابان کشور منتقل می‌کنند. 
معاون توسعه امور ورزش استان خراسان رضوی با اشاره به تاریخچه برگزاری بازی‌های پارالمپیک دنیا از سال 1960 میلادی، بیان کرد: اولین حضور کاروان اعزامی ایران اسلامی در پارالمپیک مربوط به سال 1988 میلادی در پارالمپیک سئول کره جنوبی بوده است. امسال نیز شاهد دهمین حضور ورزشکاران کشورمان در پارالمپیک بودیم.  
وی افزود: ورزشکاران خراسان رضوی نیز سابقه حضور طولانی در بازی‌های المپیک، پارالمپیک و آسیایی دارند چنان‌که امسال نیز 6 ورزشکار از این استان به پارالمپیک 2024 پاریس، اعزام شده بودند. 
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید