۱۳۹۸-۰۲-۱۱

امضای تفاهم‌نامۀ مشترک کتابخانۀ آستان قدس رضوی و کتابخانۀ ملی

در جلسۀ مشترک سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی، تفاهم‌نامۀ مشترکی در راستای همکاری‌های بینابین بین دو سازمان به امضا رسید.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، در جلسه‌ای مشترک بین این سازمان و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامۀ مشترکی در راستای همکاری‌های بینابین بین دو سازمان به امضا رسید.

در این جلسه که با حضور مدیران دو سازمان در مکان کتابخانۀ ملی برگزار شد، هماهنگی و همکاری در امور علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی با توجه به ماهیت و وظایف دو سازمان، محور گفتگو قرار گرفت.

ریاست کتابخانۀ آستان قدس رضوی با بیان این که کتابخانۀ رضوی منتسب به حضرت رضا(ع) است که 900 سال تاریخ دارد، افزود: مزیت این کتابخانه آن است که کتابخانۀ عالم آل محمد حضرت رضا(ع) است.

حجت الإسلام والمسلمین حسینی با ابراز اینکه کتابخانۀ آستان قدس گنجینۀ عشق و ارادت واقفان و اهداکنندگان است، اضافه کرد: 90 درصد سرمایۀ این گنجینۀ ارزشمند حاصل عشق و ارادت کسانی است که آثارشان را اهدا کردند و تاریخ قدیمی‌ترین نسخۀ وقفی به این مرکز، یعنی سال 327 قمری، قدمت کتابخانه را مشخص می‌کند.

وی مخزن کتب خطی آستان قدس را بزرگ‌ترین گنجینۀ مخطوطات جهان اسلام دانست و تصریح کرد: این مرکز 100 هزار نسخۀ خطی دارد که بیش از 16 هزار نسخۀ آن، توسط رهبر انقلاب اهدا شده است.

حسینی با بیان این که بیش از 700 هزار شی موزه‌ای در این مرکز نگهداری می‌شود، ابراز کرد: بنا بر تأکیدات تولیت سابق آستان قدس، سازمان کتابخانه‌ها ایجاد موزۀ جامع رضوی را در مقیاس عظیم در اولویت دستور کار قرار داده است.

وی مرکز اسناد آستان قدس را دارای 14 میلیون سند دانست و مرکز مطبوعات را غنی‌ترین مرکز مطبوعاتی در کشور اعلام کرد و گفت: این کتابخانه با منابع چاپی و کتابخانه‌ای بی‌بدیل، سابقۀ دیرینی دارد که می‌تواند در زمینه‌های مربوطه با سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی همکاری کند.

ریاست کتابخانۀ آستان قدس در پایان خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه در راستای حفاظت و نگهداری نسخه‌های خطی، در حوزۀ کتاب کودک، توان‌یابان، مبادلۀ کتب چاپی و مواردی از این دست، به امضا رسید.

گفتنی است که این تفاهم‌نامه به منظور توسعۀ فعالیت‌ها و همکاری‌های علمی، فرهنگی و خدماتی در جهت گسترش خدمات کتابخانه‌ای و حفظ و احیای نسخ خطی و چاپ سنگی و میراث مکتوب ایران و جهان اسلام و نیز لبیک به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر فراهم‌نمودن زمینۀ مطالعه برای تمامی آحاد جامعه و ترویج فرهنگ و کتاب و کتابخوانی بین این دو مرکز کتابخانه‌‌ای به امضا رسید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید