۱۳۹۸-۰۲-۱۱

خلیج فارس در الواح گلی تمدن بابل

کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی تصاویر مجموعه‌ای از نقشه‌های جغرافیایی جهان را به نمایش گذاشته است که در آنها نام خلیج فارس مشاهده می‌شود. قدمت یکی از این آثار به تمدن بابل می رسد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، به مناسبت روز ملی خلیج فارس، نمایشگاهی از تصاویر نقشه‌های جغرافیایی جهان در ورودی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برپا شده است که نام خلیج فارس به زبان‌های فارسی، روسی، لاتین، عربی، آلمانی، فرانسوی و اسپانیولی در آنها درج شده است. از جالب توجه‌ترین آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، تصویر لوح گلی ار آثار قدیمی بابل است که اصل آن در موزۀ بریتانیا نگهداری می‌شود. یک سمتِ این لوحه، نقشۀ دنیای بابلیان ترسیم و در طرف دیگر، شرح نقشه حک شده است. در این لوحه، بابل و آشور به چشم می‌خورند که توسط خلیج فارس احاطه شده‌اند و این درحالی است که سایر نقاط به نام «نواحی دیگر» خوانده شده‌اند.

تصویر لوحۀ داریوش دربارۀ حفر کانال داریوش (سوئز) متعلق به قرن 6 قبل از میلاد که بر سنگ خارای قرمز نوشته شده و در مصر به دست آمده، یکی دیگر از کُهن‌ترین آثار به نمایش درآمده است که در آن داریوش از دریای پارس سخن گفته است.

همچنین تصاویر نقشه جزیره العرب (شبه جزیره عربستان) اثر کلودیوس بطلمیوس در قرن دوم میلادی با متن لاتین، نقشه جهان «لوپا هومن» به سال 1554میلادی با متن اسپانیولی، نقشه جهان از «پومپونی ملا» با متن لاتین در سال‌های 1896و 1949، نقشه جهان بطلمیوس با متن روسی در سال 1898، عربی به سال 1966 و فرانسه در سال 1969 و نقشه‌های منتشر شده در لندن در سال‌های 1874 و 1877 بخشی دیگر از آثار به نمایش درآمده است که نام خلیج فارس در آنها درج شده است.

گفتنی است، این اسناد در کتابخانۀ تخصصی جغرافیا واقع در طبقه اول کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که تصاویر آنها به مناسبت روز ملی خلیج فارس در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید