۱۳۹۸-۰۲-۱۲

همکاری‌های مشترک دو آستان مقدس در زمینۀ نُسخ خطی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی در سفر به قم و دیدار با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، خواستار همکاری‌های مشترک بین دو آستان در زمینۀ نسخ خطی شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، رئیس این سازمان در سفر به شهر مقدس قم که به منظور برقراری تعامل و همکاری بین دو آستان مقدس در زمینۀ اسناد و نسخ خطی انجام شد، با تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) دیدار کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی در این دیدار به بیان توضیحاتی در خصوص جایگاه کتابخانۀ آستان قدس رضوی پرداخت و اظهار داشت: نام این کتابخانه بر اساس ارزیابی یکی از نهادهای بین‌المللی، در ردیف 5 کتابخا‌نه‌ای ذکر شده که جهان را تغییر دادند. وی تصریح کرد: کتابخانۀ آستان قدس رضوی 30 میلیون منبع مطالعاتی در اختیار دارد که شاخص‌ترینِ آنها 100هزار نسخۀ خطی در موضوعات مختلف فقه، اصول، ادبیات، نجوم، پزشکی و سایر موضوعات است و 23هزار نسخه از این مجموعه را قرآن‌های دست‌نویس شامل می‌شود.

وی افزود: این کتابخانه با 54 کتابخانۀ وابسته در سطح کشور و یک کتابخانه در کشور هندوستان، یک شبکۀ علمی کتابخانه‌ای در کشور ایجاد کرده است. حسینی در خصوص موزه‌های این سازمان نیز بیان کرد: 8هزار شیء موزه‌ای در گنجینه‌های آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار دارد که این بخشی از آثاری است که وقف موزۀ رضوی شده است. وی همچنین وجود 14میلیون برگ سند را در مرکز اسناد آستان قدس رضوی از دیگر امتیازاتِ شاخص این سازمان ذکر کرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی در این دیدار با اشاره به توانایی‌های ادارۀ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این سازمان در خصوص حفاظت و مرمت نسخ خطی و آثار باستانی، آمادگی این مرکز را برای همکاری با آستان مقدس حضرت معصومه(س) در این ارتباط اعلام کرد. وی همچنین از همکاری در خصوص بهره‌مندی از منابع دیجیتال سخن گفت و اظهار داشت: منابع آستان قدس رضوی اعم از نسخ خطی، مطبوعات و اسناد به صورت دیجیتال در پایگاه این سازمان موجود است و اعلام می‌کنیم که پژوهشگران از محل آستان مقدس حضرت معصومه(س) می‌توانند به صورت آنلاین از این منابع بهره‌مند شوند.

حسینی همچنین با اشاره به اینکه به زودی تالاری از تألیفات علمای بزرگ با دستخط ایشان در موزۀ رضوی ایجاد خواهد شد، از تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) درخواست کرد تا نسبت به در اختیار قرار دادن دست‌نوشته‌های علما برای نمایش در این موزه همکاری نماید.

همچنین آیت‌الله سعیدی در این دیدار ضمن استقبال از این همکاری، فعالیت‌های اینچنینی را در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) و تحقق روایت امام‌رضا(ع) که فرمودند «اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند»، دانست و گفت: هرکاری که در حریم این بزرگان انجام می‌شود باید به این برگردد که معارف و مراتب این بزرگواران حفظ شودو نشر پیدا کند تا پس از آن ولایتمداری و تبعیت از اهل بیت(ع) نیز منتشر شود. تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه حضرت فاطمۀ معصومه(س) یکی از مروجین ولایت امام‌رضا(ع) بودند، اظهار داشت: ما نیز به عنوان نوکران درگاه ایشان باید روش ایشان را داشته باشیم و لذا از این همکاری‌ها استقبال می‌کنیم.

در پایان این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی یک نسخه از چاپ عکسیِ قدیمی‌ترین نسخه خطی صحیفۀ سجادیه و همچنین مبسوط شیخ طوسی که اصل آنها در کتابخانۀ آستان قدس رضوی نگهدای می‌شود را به آیت الله سعیدی اهدا کرد

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید