۱۳۹۸-۰۲-۱۶

دیدار رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با آیت الله جوادی آملی

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، ریشۀ مشکلات امروز جامعه را نبود اعتقاد صحیح به توحید دانست.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، رئیس این سازمان در صدر هیئتی از مدیران سازمان در سفر به قم و در ادامۀ دیدار با علما، با آیت‌الله جوادی آملی در محل پژوهشگاه علوم وحیانی معارج دیدار کرد.

مرجع تقلید شیعیان در این دیدار به بیان تفسیر خود در خصوص چرایی بیان حدیث سلسله الذهب از سوی امام‌رضا(ع) در نیشابور پرداخت و اظهار داشت: بارها به این فکر می‌کردم که چرا وقتی تعداد زیادی از علما و دانشمندان در نیشابور قلم به دست گرفتند و آماده بودند تا امام(ع) سخنرانی کنند، ایشان با وجود سابقۀ مباحثات و سخنرانی‌های پیشین خود، در اینجا و در حضور چنان جمعیت منتظری فقط از توحید سخن گفتند که «کلمه لااله‌الّاالله حصنی». این مدرس حوزۀ علمیه ادامه داد: گویا منظور امام این بوده است که تنها مشکل مردم توحید است؛ لذا فقط همین یک جمله را فرمودند و البته ولایت هم جزء توحید است و بیگانه از آن نیست که در ادامۀ آن فرمودند «و من از شروط آن هستم».

وی با بیان اینکه الان هم همین‌گونه است، اظهار داشت: تمام مشکلات جامعۀ کنونی نیز از توحید است. خدا را قبول داریم مثل اینکه دیگری را قبول داریم. با او رابطه‌مان را در نماز حفظ می‌کنیم اما با آقایان دیگر هم کار داریم. آیت‌الله جوادی آملی در این خصوص به آیه‌ای از قرآن کریم که می‌فرماید «اکثر مؤمنین مُشرکند»، اشاره کرد و افزود: از امام معصوم(ع) پرسیدند که چگونه ممکن است و ایشان فرمودند: مؤمنین می‌گویند خدا هست، ولی... .

این مرجع شیعیان اظهار داشت: خدای سبحان فرموده است که هر دشمنی در هر زمان و هر زمینی مشکلی برای شما ایجاد کرد، من دو برابرش آسانی می‌دهم. اگر یک در را بست، من دو در را باز می‌کنم. وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که «فإنّ مع العُسرِ یُسراً إنّ مع العُسرِ یُسراً» تشریح کرد: در این آیات، «عسر» با الف و لام آمده است و الف و لامِ دوم، عهد است؛ یعنی همان است؛ به این معنا که اگر یک فشار بیاورند من دوبرابر آسانی می‌دهم ولی هر دو بار «یسر» بدون الف و لام ذکر شده و نکره است و یعنی این دو غیر هم هستند.

آیت الله جوادی آملی افزود: کشور را فقط خون شهدا و راه امام حفظ کرده است و هروقت به توحید برگردیم مشکلات ما حل می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلین سیدجلال حسینی در این دیدار ضمن تشریح جایگاه کتابخانۀ آستان قدس رضوی به عنوان یکی از 5کتابخانه‌ای که جهان را تغییر داد، اعلام کرد: این کتابخانه 100هزار نسخۀ دست‌نویس در موضوعات گوناگون در اختیار دارد که این میزان، بیشترین حجم نسخ خطیِ یک کتابخانه در کشور است. وی از ایجاد امکان دسترسی به این منابع و 8میلیون منبع مطالعاتی آستان قدس رضوی از طریق پایگاه دیجیتال برای محققان در قم خبر داد و اظهار داشت: ما در نخستین گام‌های گسترش دستیابی به این منابعِ نادر، قم را برگزیدیم.

حسینی همچنین با تقدیم آی‌پی اختصاصی برای پژوهشگاه علوم وحیانی معارج اعلام کرد: از این پس محققان این مرکز می‌توانند از قم، به 100هزار نسخۀ دست‌نویس نفیس به صورت تمام متن و 14میلیون برگ سند در موضوعات گوناگون دسترسی داشته باشند و امکان تحقیق و تصحیح متون درخواستی برای آنان فراهم است.

آیت‌الله جوادی آملی همچنین در این دیدار، آستان قدس رضوی را ذخیره‌ای برای جهانیان خواند و ابراز امیدواری کرد که همگان از این نفایس بهره‌مند شوند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید