۱۳۹۸-۰۲-۱۹

کُهن‌ترین مصحف جهان با دست‌خط حضرت علی(ع) در گنجینۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی

هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان از کُهن‌ترین مصحف دست‌نویس کامل جهان با دست‌خط منسوب به حضرت علی(ع) در گنجینۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، در مراسم سه‌شنبه‌های فرهنگی، از قرآن نفیس موجود در گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی شد که قدیمی‌ترین قرآن کامل جهان به شمار می‌رود و از امتیازات ویژۀ این مصحف، انتسابِ دست‌خطِ آن به امیرالمؤمنین(ع) است. رئیس ادارۀ سازماندهی و فهرست‌نگاری مرکز نسخ خطی آستان قدس در مراسم رونمایی از این مصحف شریف اظهار داشت: قدمتِ کتابت، امضای «کتبه علی‌بن‌ابی‌طالب» در پایان مصحف و وقف‌نامۀ شیخ بهایی در پشت برگ اول مصحف که انتساب دست‌خط این قرآن به امام‌علی(ع) را تأیید می‌کند، از دلایلی است که احتمال صحت این انتساب را تقویت می‌کند.

سیدمحمدرضا رضاپور تصریح کرد: در تعدادی از کشورها و همچنین در گنجینۀ مخطوطات آستان قدس رضوی مصاحفی با قدمت بیشتر موجود است اما آنچه مصحفِ با شمارۀ اموالی 1 آستان قدس رضوی را متمایز می‌کند، کامل بودن آن است و می‌توان ادعا کرد این قرآن، قدیمی‌ترین قرآن کامل جهان است که تنها 2درصد کسری دارد.

وی ادامه داد: جنس اوراق این مصحف از پوست است و در سال 1009هجری قمری به دست شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام‌رضا(ع) شده است و وقف‌نامۀ آن را شیخ بهایی کتابت کرده است. رضاپور با بیان اینکه قرآن یادشده از سورۀ حمد آغاز و به سورۀ ناس ختم شده است، افزود: این قرآن، دارای ویژگی‌های متعددی است که نمایانگر قرائات، رسم الخط، شمارش آیات، اسماء سور و ترتیب مصحف است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید