۱۳۹۸-۰۲-۱۹

180نسخۀ خطی از شیخ کلینی و شیخ صدوق در کتابخانۀ وزیری یزد

180نسخۀ نفیس دست‌نویس از آثار علمای بزرگ قرن چهارم هجری، شیخ کلینی و شیخ صدوق، در گنجینۀ نسخ خطی کتابخانۀ وزیری یزد نگهداری می‌شود که شامل تألیف، شرح و حاشیه بر این آثار است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، تعداد 100 نسخۀ خطی نفیس از آثار شیخ صدوق، بزرگ‌ترین محدّث و فقیه مکتب حدیثی قم، و 80 نسخۀ خطی از آثار شیخ کلینی، معروف به ثقه‌الاسلام در کتابخانۀ وزیری یزد موجود است که شامل تألیف، شرح و حاشیه بر آثار این بزرگان است.

رئیس کتابخانه و موزۀ وزیری یزد در ارتباط با آثار شیخ کلینی اظهار داشت: «فروع کافی» که در سال 982 قمری به خط نسخ 23سطری و در 276 برگ کتابت شده است، قدیمی‌ترین نسخه از آثار این عالم و فقیه بزرگ نیمۀ اول قرن چهارم است. وی افزود: نسخۀ دیگری از «فروع کافی» که در سال 992 قمری به قلم حسن‌بن‌جمعه زبيدي در 396 برگ به خط نَسخ 41 سطری کتابت شده نیز از نُسخ ارزشمند این مجموعه است.

محمدرضا ملک‌ثابت همچنین از «روضه‌الکافی» به تاریخ کتابت 1057قمری به دست نظام‌بن‌محمد شیرازی و «اصول کافی» متعلق به 1093قمری به عنوان دیگر نُسخ نفیس از مجموعه آثار کلینی نام برد. وی با بیان اینکه بر کافی شرح و حاشیه‌های متعددی نوشته شده است، از جمله شرح‌های موجود در کتابخانۀ وزیری از «الصافی فی شرح الکافی» نام برد و اظهار داشت: شارح این اثر، ملا خلیل غازی قزوینی از عالمان شیعه در قرن یازدهم است که در سال 1090 قمری به قلم حاتم‌بن‌ميرعلي به خط نَسخ و نستعلیق در 202 برگ کتابت شده است.

ملک‌ثابت همچنین از «مرات العقول فی شرح الکافی» به عنوان یکی دیگر از شرح‌ها بر کافی یاد کرد و گفت: علامه مجلسی صاحب این اثر است و از ویژگی‌های این شرح، بررسی‌های سندی در قالب جمله‌های کوتاه و شرح و گستردگی در مفاهیم مشکل روایات است. وی افزود: این اثر در قرن 13 قمری به خط نسخ 23 سطری در 152 برگ کتابت شده است.

رئیس کتابخانه و موزۀ وزیری یزد در بخشی دیگر از سخنانش به آثار شیخ صدوق در این کتابخانه اشاره کرد و اظهار داشت: قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین اثر موجود از شیخ صدوق در کتابخانه وزیری «من لا يحضره الفقيه» از کتب اربعه شیعه و مهم‌ترین اثر شیخ صدوق است که شامل روایات فقهی شیعه است. وی تصریح کرد: این اثر در سال 986قمری به خط نسخ  18 سطری در 556 برگ کتابت شده است.

ملک‌ثابت همچنین از «الاعتقادات» شیخ صدوق نام برد و با بیان اینکه شیخ صدوق در این اثر با استناد به روایات معصومان(ع) به اثبات عقائد شیعه می‌پردازد، گفت: این نسخه در سال 995قمری به خط نسخ 13 سطری در 36 برگ کتابت شده است. وی ادامه داد: «کمال‌الدين و تمام‌النعمه» در موضوع غیبت و ظهور امام‌زمان(عج) با تاریخ کتابت 1006 قمری، «عيون اخبار الرضا(ع)» کتابی حدیثی دربارۀ زندگی، آثار و روایات امام‌رضا(ع) به تاریخ کتابت در 1028قمری، «علل الشرايع و الاحکام و الاسباب»  مشتمل بر روایاتى از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) که به قلم محمدرضا بن محمد شهميرزادي در سال 1070قمری کتابت شده است و «الخصال»، شامل روایاتی دربارۀ مسائل اخلاقی و اعتقادی که در سال 1081قمری به قلم حسن‌بن‌سليمان کتابت شده است، برخی دیگر از نسخ خطی آثار شیخ صدوق در کتابخانۀ وزیری یزد است.

ملک‌ثابت همچنین خاطرنشان کرد: نسخه‌هایی از الامالی شیخ صدوق، التوحید شیخ صدوق و لوامع صاحبقراني( شرح من لا يحضره الفقيه) نیز در کتابخانه موجود است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید