۱۳۹۸-۰۲-۲۳

دست‌نویس کم‌مانند شاهنامه فردوسی با 51 مجلس نگاره زیبا و دیدنی

دست‌نویس کم‌مانند از شاهنامه فردوسی به عنوان بزرگ‌ترین اثر حماسی ایرانی با 51 مجلس نگاره (مینیاتور) زیبا و دیدنی که در دوره صفوی (1067 قمری) کتابت شده است، در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس مسئول اداره مخطوطات این سازمان با بیان این مطلب گفت: «این نسخه شاهنامه که به لحاظ دارا بودن مجالس نقّاشی ارزشمند از نفاست ویژه‌ای برخوردار است، در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکز آستان قدس در اختیار نسخه‌شناسان، شاهنامه‌پژوهان و پژوهشگران قرار دارد».

سید محمدرضا فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: «این نسخه دارای 51 مجلس نقاشی ظریف و زیبا به الوان و زر و دارای چهار سرلوح و کتیبه مذهَّب و منقّش در آغاز و وسط هر جلد است».

وی با بیان این که میان سطرهای صفحه‌های آغازین، طلااندازی، تمام برگ‌ها جدول‌بندی به زر تحریردار و لاجورد، و کمندکشی به سیاهی تحریردار است، افزود: «تاریخ کتابت این نسخه که به خط نستعلیق چهارستونه 25 سطری کتابت شده است، سال 1067 هجری قمری است».

وی اضافه کرد: «تعداد اوراق آن، 560 برگ در اندازه 37 در 22 سانتی‌متر و دارای جلد مقوایی با عطف و گوشه تیماج است».

گفتني است که گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با بيش از 100هزار دست‌نویس کهن (نسخه خطی)، شامل مصحف‌های شريف منسوب به ائمه اطهار علیهم‌السلام، قرآن‌هاي کتابت‌شده بر روي پوست آهو، كتاب‌ها و رساله‌های علمي، فرهنگی و هنری، جلدهاي نفيس روغني، معرّق و سوخت، مرقّع‌های هنري و ...، غني‏ترين گنجينه دست‌نویس‌های کهن در منطقه و جهان اسلام به شمار مي‏آيد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید