۱۳۹۸-۰۲-۲۵

نفیس‌ترین شاهنامه‌های کتابخانۀ آستان قدس رضوی رونمایی شد

سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با حضور محققان و پژوهشگران از 15کشور جهان، برای نخستین بار از مجموعۀ نفیس نُسخ خطی و مصور شاهنامۀ فردوسی رونمایی کرد و این درحالی است که این سازمان بیشترین تعداد نسخ خطی شاهنامه در کشور را در اختیار دارد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، این سازمان در هشتمین سه‌شنبۀفرهنگیِ خود و هم‌زمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، در مراسمی با حضور مدیران این سازمان، شهردار و معاون شهرداری مشهد و محققان و پژوهشگران از 15کشور جهان، از مجموعۀ نفیس نُسخ خطی شاهنامۀ فردوسی رونمایی کرد.

رونمایی از تعداد 9جلد نسخۀ دست‌نویس و مصور شاهنامۀ حکیم ابوالقاسم فردوسی در حالی صورت گرفت که این تعداد، تنها بخشی از 51 نسخۀ دست نویس شاهنامه موجود در گنجینۀ مخطوطات آستان قدس رضوی است.

نسخۀ شاهنامه متعلق به قرن 10 و عصر صفویه، قدیمی‌ترین عضو این مجموعه بود که به خط نستعلیق شیخ محمد چشتی در جداول چهار ستونی و در 549 برگ کتابت شده که با شمارۀ اموالی 4247 در گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. همچنین از کامل‌ترین شاهنامۀ فردوسی این کتابخانه حاوی پنج جلد از آغاز شاهنامه (گفتار اندر ستایش خسرو) تا پایان آن (پادشاهی کیخسرو) به شمارۀ 43015 نیز رونمایی شد.

مصورترین نسخۀ شاهنامۀ این کتابخانه به شماره های 31279 تا 31281، شامل دفتر اول تا سوم شاهنامه که 116 مجلس تصویر را در برگرفته، از دیگر نسخی بود که در این مراسم از آنها رونمایی شد. همچنین شاهنامۀ مصور اهدایی مقام معظم رهبری(مدظله) متعلق به قرن 12 و شمارۀ اموالی 53434 یکی دیگر از نفایس رونمایی‌شده در این مراسم بود.

گفتنی است در این مراسم، شاهنامه‌پژوهان و محققان زبان فارسی از کشورهای روسیه، هند، لهستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه، افغانستان و سوئیس حضور داشتند و دکتر محمدجعفر یاحقی، ادیب و فردوسی‌شناس؛ شهردار مشهد و رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی،به سخنرانی پرداختند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید