۱۳۹۸-۰۳-۰۵

دسترسی آنلاین پژوهشگران کشور به متن کامل نسخ خطی آستان قدس رضوی

در نخستین گام دسترسی پژوهشگران به متن کامل نسخ خطی آستان قدس رضوی، هفت مرکز پژوهشی در نقاط گوناگون کشور، در اقدامی منحصربه‌فرد، از این دسترسی برخوردار شدند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مدیر کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی از راه‌اندازي ايستگاه مطالعۀ نسخ خطي آستان قدس رضوی و خدمات اشتراك IP در هفت کتابخانه و مرکز پژوهشی در سطح کشور خبر داد. علی ضرابی با بیان اینکه این حرکت به دنبال ملاقات و مذاکرات رئیس سازمان با علما و فرهیختگان در قم و تهران صورت گرفته است، اظهار داشت: در این حرکت، برای نخستین بار دسترسی این مراکز به حدود 900هزار منبع دیجیتال و پايگاه‌هاي منتخب سازمان در سرور آنلاين كتابخانۀ ديجيتال آستان قدس رضوی فراهم شده است. وی تصریح کرد: این امکان شامل دسترسی به متن کامل 20هزار نسخۀ خطی، 39هزار کتاب چاپ‌سنگی، 273هزار مقالۀ الکترونیک، 29هزار کتاب الکترونیک، 3هزار پایان‌نامه، 47هزار نسخه کتاب چاپی لاتین و 480هزار رکورد کتاب چاپی فارسی و عربی است.

وی در ادامه، از كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا در قم زیر نظر آیت‌الله جوادی آملی، كتابخانه آيت‌الله سيدمحمدتقي حكيم، مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی خاتم‌النبیین(ص) در قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، مدرسۀ علمیۀ خان در یزد و دانشگاه نیشابور به عنوان نخستین مراکزی نام برد که از این امکان برخوردار شدند.

گفتنی است دسترسی به متن کامل نسخ خطی، اقدامی منحصربه فرد است که کتابخانۀ آستان قدس رضوی با بیش از 100هزار نسخۀ خطی، نخستین مرکز در جهان است که امکان دسترسی به این حجم از منابع را برای پژوهشگران فراهم کرده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید