۱۳۹۸-۰۳-۰۷

رجوع به قرآن ناطق؛ راه رفع اختلاف

شیخ قیس عطار در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین نسخۀ دست‌نویس تاریخ‌دار نهج‌البلاغه که در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی برگزار شد، توجه به امام‌علی(ع) به عنوان قرآن ناطق را، راه برون‌رفت از اختلاف نظرها در تفسیر قرآن دانست.

به گزارش گنجینۀ رضوی، شیخ قیس عطار، پژوهشگر نهج‌البلاغه و متون اسلامی در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین نسخۀ دست‌نویس تاریخ‌دار نهج‌البلاغه موجود در گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ آستان قدس رضوی، از ضرورت رجوع به قران ناطق سخن گفت. وی با نقل قولِ یکی از مستشرقین که بزرگترین معجزۀ پیامبر اسلام(ص) را حضرت علی(ع) دانسته، خاطرنشان کرد: قرآن کریم به تنهایی مانع اختلاف نیست و برداشت‌های افراد از آن گوناگون است اما امام‌علی(ع) قرآن ناطق است که با تمسک به هردوی این‌ها اختلاف نظرها رفع می‌شود.

قیس عطار با اشاره به اهمیت قرآن کریم نزد امام‌علی(ع)، بیان کرد: حضرت علی(ع) دو مرتبه قرآن را جمع‌آوری کردند که یک بار سه روز زمان برد و بار دیگر شش ماه به طول انجامید که تفسیر و تأویل آیات را نیز در بر می‌گرفت. وی همچنین پژوهش در موضوع ارتباط امام‌علی(ع)، شب‌های قدر و نهج‌البلاغه را موضوعی جالب توجه دانست و گفت: به‌ویژه اثر قرآن در نهج‌البلاغه از موضوعات درخور توجه برای پژوهش است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.

وی همچنین با بیان اینکه نهج‌البلاغه نیز مانند قرآن چندین روایت دارد که در هر روایت، معنای متفاوتی دارد، اظهار داشت: باید نسخه‌های معتبر نهج‌البلاغه جمع‌آوری شود و نهج‌البلاغه با تمام اختلافاتش در یک نسخه جمع شود.

گفتنی است در دهمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هم‌زمان با ایام شهادت امام‌علی(ع)، با حضور رئیس و مدیران این سازمان و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، از این نسخۀ نهج البلاغه رونمایی شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید