۱۳۹۸-۰۳-۰۸

400 عنوان نشریه قرآنی در آرشیو مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی

آرشیو مطبوعات کتابخانۀ آستان قدس رضوی با حدود 400 عنوان نشریۀ قرآنی، رتبۀ نخست را در کشور در این موضوع به خود اختصاص داده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی،آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی حدود 400 عنوان نشریۀ قرآنی شامل نشریات عمومی، تخصصی و دانشجویی را در خود جا داده است که با این حجم رتبۀ نخست را در کشور در اختیار دارد. سرپرست گروه مطبوعات این سازمان با بیان اینکه این نشریات به زبان‌های فارسی و غیر فارسی است، قدیمی‌ترین نشریۀ این مجموعه را مجلۀ «البلاغ» به زبان اردو دانست و اظهار داشت: این مجله در سال 1915 در کلکتۀ هندوستان به چاپ رسیده است. وی همچنین از «صدای عدالت» به عنوان نخستین مجلۀ قرآنی به زبان فارسی در ایران نام برد و گفت: این مجله در سال 1364 به دست هاشم هاشم‌زادۀ هریسی در مؤسسۀ بنیاد علوم قرآن قم به چاپ رسیده است.

ابراهیم حافظی افزود: دومین نشریه قرآن‌پژوهی، هشت سال بعد با نام «پیام قرآن» در سال 1372 منتشر شده که کمتر از یک سال بعد، پس از چاپ پنج شماره برای همیشه متوقف شده است و این مجله نیز در آرشیو سازمان موجود است. وی ادامه داد: این نشریه را دارالقرآن کریم با مدیریت محمدتقی فرجی در قم منتشر کرده است و این درحالی است که انتشار آن آغازی بر چاپ مستمر عناوین قرآنی در بین مطبوعات بوده است به شکلی که پس از آن هر سال شاهد چاپ یک یا چند نشریه تخصصی قرآنی در کشور هستیم.

حافظی از مجلۀ «باران» به عنوان نخستین نشریۀ قرآنی ویژۀ نوجوانان یاد کرد و گفت: این نشریه در سال 1373 چاپ شده است. وی همچنین دانشجویان را یکی از فعال‌ترین صنوف در چاپ نشریات قرآنی دانست و از وجود بیش از 140 عنوان نشریۀ دانشجویی با موضوعات قرآنی در این مرکز خبر داد.

سرپرست گروه مطبوعات سازمان یادشده همچنین اظهار داشت: در میان نشریات قرآنیِ غیر فارسی‌زبان، نشریات عرب‌زبان با 35 عنوان، بیشترین تعداد را در این موضوع به خود اختصاص داده است که «کنوز الفرقان» چاپ سال 1368 قمری مصر، قدیمی‌ترین عنوان در میان نشریات عربی است. وی اضافه کرد: مجله " Journal of Quranic Studies" چاپ لندن در سال 1999 نیز قدیمی‌ترین نشریۀ تخصصی قرآن‌پژوهی به زبان لاتین است.

وی همچنین با توجه به موجودی آرشیو، اعلام کرد: انتشار مطبوعات قرآنی در دهۀ 90 بیشترین رشد در ایران را داشته است که تهران، قم و مشهد، به ترتیب بیشترین تعداد نشریات قرآن‌پژوهی را به چاپ رسانده‌اند.

حافظی اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 60 عنوان نشریۀ تخصصی قرآن‌پژوهی در کشور به صورت چاپی یا الکترونیکی منتشر می‌شود که این مجموعه در تالار محققان مطبوعات کتابخانه آستان قدس در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

گفتنی است گروه مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با جذب بیش از 32هزار نشریۀ ادواری داخلی و خارجی به بیش از 80 زبان مختلف، یکی از غنی‌ترین آرشیوهای مطبوعاتی ایران به شمار می‌رود. این مرکز همه‌روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 7 تا 19 در محل حرم مطهر، دور برگردان طبرسی، ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی، اتاق 253 آمادۀ پاسخگویی به پژوهشگران است و شماره تماس 05132232519 نیز آمادۀ ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید