۱۳۹۸-۰۳-۱۲

کتب خطی به قدمت قرن دهم، وقفی شاهزادۀ صفوی

کتب خطی نفیسی به قدمت قرن دهم هجری قمری، وقفی شاهزاده‌خانم، بانو سلطانُم صفوی در موضوعات مختلف در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که بیشتر نسخه‌ها، در زمان حیات مؤلف کتابت شده است.
به گزارش گنجینۀ ‌رضوی، کارشناس مسئول مخزن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان‌ قدس‌ رضوی با بیان این‌که شاهزاده خانم بانو سلطانم صفوی، خواهر شاه‌طهماسب صفوی، از بانوان اهل فرهنگ و هنر دورۀ صفویه و از واقفان عمدۀ آستان قدس رضوی است که 14 نسخه در قرن دهم به آستان قدس هدیه کرده است، به معرفی این کتب ارزشمند پرداخت و گفت: نسخه‌ای از شرح اصول دین در سال 967 ه.ق به خط نسخ 9 سطری به خط عبدالقادر گیلانی بر کاغذ نخودی کتابت شده است.
سید محمدرضا فاضل هاشمی افزود: نسخۀ دیگر، براهین احکام و قرآن، از مقدس اردبیلی، از نسخه‌های نفیسی است که در زمان حیات مؤلف، سال 962 به خط نسخ 11سطری کتابت شده است.
وی اضافه کرد: تفسیر قرآن زبده البیان، نسخه‌ای از تفسیر کلمۀ تهلیلیه که سال 963 ه.ق کتابت شده، تفاسیر شیعه عزیزالله حسینی در قرن 10 به خط محمد آیتی و کتابت‌شده به نام شاهزاده سلطانم صفوی، از دیگر نسخه‌های موجود در کتابخانۀ آستان قدس رضوی است.
فاضل هاشمی به نسخه‌ای از عیون اخبارالرضا(ع) اشاره کرد و گفت: این نسخه، دارای سرلوح مرصع و پیشانی مذهّب و مجدول به طلا و تحریر و الوان است که به خط نسخ 20سطری بر کاغذ نخودی در 188 برگ کتابت شده است.
وی در پایان تصریح کرد: نسخه‌ای از صحیفه الرضا(ع) که در قرن دهم کتابت شده، رسالۀ «فخریه فی معرفه النیت» تألیف فخر المحققین دارای سرلوح مزدوج مذهب مرصّع، نسخه‌ای از دعای منسوب به حضرت سجاد(ع)، نسخه‌ای از کتاب «انساب» ملاحسین واعظ کاشفی به کتابت قرن دهم و نسخه‌ای از کتاب «آداب سفر» از جمله دیگر نسخه‌هایی است که وقفی این بانوی اهل فرهنگ دورۀ صفوی است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید