۱۳۹۸-۰۳-۱۳

نفایس گنجینۀ رضوی با موضوع امام خمینی(ره) رونمایی شد

در یازدهمین سه‌شنبۀ فرهنگی آستان قدس رضوی به مناسبت ارتحال ملکوتی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، از کهن‌ترین دست‌نوشتۀ حضرت امام، وصیت‌نامه و آثار اهدایی ایشان رونمایی شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، در یازدهمین سه‌شنبۀ فرهنگی آستان قدس رضوی به مناسبت رحلت جانسوز رهبر کبیر انقلاب، از نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با موضوع امام خمینی(ره) شامل کهن‌ترین دست‌نوشته، وصیت‌نامه، اسناد، عکس و.. با حضور آیت‌الله دکتر محمدهادی عبدخدایی، عضو خبرگان رهبری و آیت‌الله سیدمحمد سجادی، از شاگردان امام در نجف اشرف رونمایی شد.

کهن‌ترین دست‌نوشتۀ حضرت امام که قدیمی‌ترین پیام مبارزاتی ایشان و نخستین سند مکتوب انقلاب به تاریخ اردیبهشت 1323 است و در 11 جمادی الأول 1363 هم‌زمان با 14 اردیبهشت 1323 در قم نوشته شده، در کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که برای اولین‌بار در این برنامه رونمایی شد.

رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد در این نشست به نحوۀ فراهم‌آوری این سند ارزشمند اشاره کرد و گفت: این دست‌نوشته در پی دیدار حجت‌الإسلام وزیری، واقف کتابخانۀ وزیری، با حضرت امام(ره) در اردیبهشت 1323 صورت گرفته که امام خمینی(ره) در این دیدار، به درخواست آیت‌الله وزیری مطلبی را در دو صفحه برای ایشان نوشتند.

محمدرضا ملک‌ثابت با بیان اینکه مخاطب این نامه عموم مردم و قاطبۀ علما هستند، توضیح داد: محور بیانات حضرت امام در این دست‌نوشته، اتحاد در مقابل تفرقه‌زدگی در کشور، تمدن‌سازی، قیام علیه حکومت طاغوتی و نجات دین از اضمحلال است که نشان‌دهندۀ پیش‌زمینۀ فکری، عمق تفکر و اندیشۀ والای حضرت امام پیش از واقعۀ انقلاب است.

قرآن راوندی از قرآن‌های نفیس گنجینۀ رضوی، اهدایی حضرت امام خمینی(ره) به کتابخانۀ رضوی است که در این برنامه رونمایی شد. این مصحف شریف در سال 586 ه.ق توسط احمدبن محمدبن علی راوندی کتابت و در سال 857 ق توسط نجم الدین محمدبن علی بن سلیمان تذهیب شده و از ویژگی‌های آن، خط نسخ کهن 13 سطری به شیوۀ ابن بوّاب، سرسوره‌ها به خط رقاع عالی و به قلم زر، حواشی اوراق به خط نسخ غبار، کاغذ خانبالغ حنایی، در قطع سلطانی، نشانه‌ها در حاشیۀ میان شمسه‌ها، فواصل آیات گوی زرین، حاشیۀ صفحات مزین به شمسه و قندیل زرّین منقش با جلد سوخت است که نمونۀ آن در دیگر گنجینه‌های قرآنی وجود ندارد.

از دیگر آثاری که در این نشست رونمایی شد، وصیت‌نامۀ سیاسی-الهی حضرت امام مربوط به سال 1361، مجموعه‌ای غنی شامل 900 برگ سند مکتوب شامل اعلامیه‌ها، پیام‌ها، متن مصاحبه‌ها با روزنامه‌های خارجی، متن سخنرانی‌ها در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و فرامین معظم‌له در زمان رهبری ایشان تا 1368 و مجموعه‌ای شامل بیش از 800 قطعه عکس از تصاویر امام خمینی(ره) از دوران نوجوانی و جوانی تا سال‌های حضور امام در قم و نجف برای تحصیل و مبارزات، سخنرانی در مدرسۀ فیضیه و مجاهدت در تبعید نجف و پاریس تا بازگشت شکوه‌مندانه به ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 است.

سند سجلی حضرت امام(ره) و تابلوی نقاشی تمثال حضرت امام به سبک پرتره، روی زمینۀ مخمل مشکی نقاشی شده با قابی از خاتم پرکار، دو اثر دیگر است که در یازدهمین سه‌شنبۀ فرهنگی آستان قدس رضوی در محل موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی رونمایی شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید