۱۳۹۸-۰۳-۱۳

کهن‌ترین دست‌نوشتۀ امام خمینی(ره)، نشان‌دهندۀ اندیشۀ متعالی امام

در یازدهمین سه‌شنبۀ فرهنگی آستان قدس رضوی، کهن‌ترین دست‌نوشتۀ امام خمینی(ره) موجود در گنجینۀ رضوی، نشان‌دهندۀ عمق نگاه و اندیشۀ متعالی حضرت امام معرفی شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آیین رونمایی از نفایس این سازمان با موضوع رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) را بیدارکنندۀ نفوس و جان‌ها در عصر حاضر و «محی‌الدین» خواند و گفت: حضرت امام با نفس قدسی خود توانست جان‌های مرده را زنده و دل‌های خواب‌زده را بیدار کند و یک تنه در دوره‌ای پر تلاطم، با صلابت و متانت و استحکام، مکتبی بنیان گذارد که نتیجۀ آن عزت و اقتدار اسلام و ایران و امنیتی است که امروز از آن برخورداریم.

حجت‌الإسلام و المسلمین سید جلال حسینی در این باره با بیان اینکه بیش از 30 سال از ارتحال حضرت امام می‌گذرد اما هنوز ایشان را نشناخته‌ایم، گفت: اگر در عالی‌ترین مجامع علمی هم زوایای زندگی امام را کنکاش کنیم، باز هم نتوانسته‌ایم به حقیقت شخصیت و اندیشۀ والای امام پی ببریم که قدیمی‌ترین دست‌نوشتۀ حضرت امام مربوط به اردیبهشت 1332 سندی بر عمق اندیشۀ امام است.

وی جلسۀ رونمایی از این دست‌نوشته و دیگر آثار مربوط به امام را بهانه‌ای دانست که نگاهی کوتاه به سیرۀ تابناک ایشان بیندازیم و تصریح کرد: ما نهضت امام را از سال 42 می‌دانیم اما وقتی می‌بینیم قبل از سال 42 ایشان چه پیامی منتشر کردند، پی به شجاعت، بصیرت، عمق نگاه و اندیشۀ متعالی ایشان می‌بریم.

دکتر حسینی در ادامه، با بیان اینکه ما گنجینۀ ارزشمندی داریم که هنوز آن را به دنیا معرفی نکرده‌ایم، اضافه کرد: امانتی دست ماست متعلق به علی‌بن موسی الرضا(ع) که بنا به اصل وقف، باید مورد استفادۀ محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دنیا باید بداند ما یک کشور 200 ساله نیستیم و دارای تمدن کهن و غنی هستیم افزود: تاکنون بنا به مناسبت‌ها، از برخی نفایس همچون قدیمی‌ترین مصحف جهان، آداب و رسوم حرم مطهر در ماه رمضان، قدیمی‌ترین نهج‌البلاغۀ جهان و.. رونمایی کردیم و بنا داریم پس از این به برکت علی‌ابن موسی الرضا(ع) سه‌شنبه‌های فرهنگی را ادامه دهیم.

حسینی در پایان به اندیشگاه رضوی اشاره کرد و افزود: به دنبال تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی اندیشگاه رضوی را ایجاد کردیم تا پاتوق‌گاهی برای تضارب آرا، تبادل اندیشه‌ها و نقد و بررسی نظریات اندیشمندان باشد و موجب رفت‌وآمد بیشتر پژوهشگران و اندیشمندان و دسترسی آنان به منابع عظیم گنجینۀ رضوی شود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید