۱۳۹۸-۰۳-۲۱

رونمایی از یکی از نفیس‌ترین فرش‌های جهان درموزۀ آستان قدس رضوی

هم‌زمان با روز جهانی صنایع دستی، یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین قالیچه‌های جهان و همچنین اسناد فرش‌های حرم مطهر رضوی در دوران صفویه، در موزۀ فرش آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، در دوازدهمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هم‌زمان با روز جهانی صنایع دستی از قالیچۀ محرابی‌باغی متعلق به دورۀ صفویه که یکی از نفیس‌ترین دست‌بافته‌های بشر به شمار می‌رود و همچنین مجموعه‌ای از اسناد مربوط به فرش‌های حرم رضوی از دورۀ صفوی، در موزۀ فرش آستان قدس رضوی رونمایی شد.

رونمایی از یک قالی منحصربه‌فرد

مسئول گنجینۀ فرش و منسوجات موزۀ آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار داشت: این قالیچه در دورۀ صفویه و در کرمان به دست محمدامین کرمانی در ابعاد 112×141 سانتی‎متر مربع بافته شده است. عبدالحسین ملک‌جعفریان تصریح کرد: جنس تار این قالیچه از پنبه، پودِ آن پنبه و ابریشم، و پُرز آن ابریشم است. وی در ارتباط با رج‌شمار و گره آن اظهار داشت: این قالیچه، 54 گره نامتقارن(فارسی) در 5/6 سانتیمتر دارد و از نوع قالیچه‌های ریزبافت محسوب می‌شود و تمامی رنگ‌های آن رنگ گیاهی و طبیعی است.

ملک‌جعفریان افزود: این قالیچۀ منحصربه‌فرد در زمرۀ قالیهای تلفیقی و متشکل از سه قسمت اصلیِ متن قالی، لچکها و حاشیه است و بهصورت سراسری ترکیبی از باغ و محراب طراحی شده است که به عنوان سجاده به کار می‌رفته است.

اسنادی از جنس قالی با قدمت صفوی

همچنین سرپرست گروه اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، اسناد با ارزشی در ارتباط با فرش‎ها وجود دارد که قدیمیترینِ آنها متعلق به دورۀ صفویه است، در خصوص اسناد رونمایی شده تشریح کرد: این اسناد مربوط به پرداخت وجه نقد برای تهیۀ مصالح و اجرت بافت جاجیم و فرش برای حرم مطهر رضوی، خرید قالی و وقف قالی و قالیچه است. سالم حسین‌زادۀ سورشجانی ادامه داد: اسناد رونمایی شده متعلق به دورۀ صفویه و در سال‌های 1021، 1022، 1080، 1110 و 1147 هجری قمری است.

موزه‌ای با استانداردهای بین‌المللی

مسئول گنجینۀ فرش و منسوجات نیز در بخشی دیگر از سخنانش به معرفی این موزه پرداخت و خاطرنشان کرد: موزۀ فرش آستان قدس رضوی از استاندارهای بین‌المللی برخوردار است. وی با بیان اینکه این گنجینه، بزرگ‌ترین موزۀ فرش در ایران است، اظهار داشت: در این گنجینه برای نمایش فرش‌ها از جدیدترین شیوه‌های نمایش استفاده شده است و استفاده از سازه‌هایی از جنس استیل مرغوب با امکان تبادل جریان هوا برای نمایش فرش‌ها، استفاده از لامپ‌های هالوژنی با حداقل اشعۀ uv به همراه فیلتر، تهویه و دمای مناسب، برخی از تمهیدات در نظر گرفته شده در این موزه است.

گفتنی است اسنادِ رونمایی‌شده در قالب نمایشگاه، به مدت یک هفته در محل گنجینۀ فرش و منسوجات موزۀ آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض دید عموم قرار داد و این درحالی است که قالیچۀ نفیس محرابی‌باغی نیز در معرض نمایش عمومی در این موزه قرار گرفته است.

           

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید