۱۳۹۸-۰۳-۳۰

«سیاست‌ورزی در ایران عصر صفوی» به بوتۀ نقد گذاشته شد

نشست تخصصی نقد و بازخوانی تاریخ با محوریت نقد و بررسی کتاب «سیاست‌ورزی در ایران عصر صفوی» اثر کالین میچل و ترجمۀ حسن افشار در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، انجمن ایرانی تاریخ شعبۀ منطقه‌ای خراسان و اندیشگاه رضوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حرکتی مشترک، اقدام به برگزاری نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «سیاست‌ورزی در ایران عصر صفوی» اثر کالین میچل و ترجمۀ حسن افشار کردند. دکتر سیدجلال رجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد؛ دکتر مجتبی خلیفه، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند و دکتر زهرا طلایی، پژوهشگر مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این نشست به بیان سخنانی در خصوص این کتاب پرداختند.

در ابتدا دکتر رجایی به معرفی این کتاب پرداخت و آن را اثری خوب و ارزشمند توصیف کرد. وی درحالی ترجمۀ این کتاب را روان و قابل قبول دانست که دکتر خلیفه، دیگر منتقد و مورخ حاضر در این نشست، آن را حاوی مشکلات متعدد دانست. خلیفه، با بیان اینکه مترجم به خوبی از عهدۀ ترجمۀ کتاب بر نیامده است گفت: ترجمۀ اثر، روان است اما رعایت نکردن برخی نکات به آن لطمه زده و این لطمۀ کوچکی نیست. وی ترجمۀ اشتباه برخی اصطلاحات تاریخی، ارجاعات گسترده به صورت پی‌نوشت، عدم رعایت شیوۀ صحیح ارجاع، تسلط نداشتن نویسنده به تاریخ پیش از دورۀ صفوی و شکل‌گیری کتاب بر اساس تعداد محدودی از اسناد را برخی از نواقص این اثر برشمرد. عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند همچنین این اثر را از جهت انتخاب موضوع و منابع، قابل تحسین خواند.

دکتر زهرا طلایی، پژوهشگر مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز از دیدگاه اسنادی به بررسی این کتاب پرداخت. وی لزوم تأثیرگذاری پژوهشگران داخلی اسناد و تاریخ را بر پژوهشگران خارجی مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: این اثر اولین کتابی است که به شیوه‌های جدید پژوهشی در مورد دیوان‌سالاری عصر صفوی کارکرده و تعدادی از اسناد و مراسلات را منبع کار خود قرار داده و به پیشرفت عملی صفویان در نوشتن مراسلات دیوانی توجه کرده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید