۱۳۹۸-۰۵-۱۲

رایزن مطبوعاتی و فرهنگی سفارت پاکستان: تکنولوژی کتابخانۀ آستان قدس رضوی در حفظ و نگهداری منابع ستودنی است

رایزن مطبوعاتی سفارت پاکستان به همراه یکی از محققین سرشناس این کشور، در دیدار صمیمانه با مسئولین سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، خواهان تبادل دانش و تجربه با این سازمان شدند.
به گزارش گنجینۀ رضوی، صبح امروز، آقای «بیرج لال دوسانی»، رایزن مطبوعاتی و فرهنگی سفارت پاکستان در تهران، به همراه خانم دکتر «فاطمه حسن»، دبیر انجمن ترقی زبان اردو در کشور پاکستان، در نشستی صمیمانه، با ریاست سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از کارشناسان این سازمان دیدار کردند.
بیرج لال دوسانی دراین دیدار با بیان این‌که کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مجموعه‌ای غنی از نسخ خطی و چاپ سنگی، اسناد تاریخی و منابع چاپی و دیجیتال است، تصریح کرد: ما با آگاهی از سطح بالای دانش و تکنولوژی آستان قدس رضوی در حفظ و نگهداری منابع و خدمات‌رسانی به پژوهشگران، مشتاق تبادل دانش و تجربه با کتابخانۀ آستان قدس هستیم.
وی افزود: ما تاکنون با کشورهای اروپایی همچون نروژ ارتباطاتی فرهنگی در راستای حفظ و نگهداری بهینه و تبادل منابع برقرار کرده‌ایم اما با توجه به این‌که ایران کشور دوست و همسایه است و با پاکستان اشتراکات فرهنگی بسیاری دارد و از سطح بالای دانش برخوردار است، درصدد ارتباط با این کشوربرآمدیم.
در ادامه دبیر انجمن ترقی زبان اردو در کشور پاکستان اضافه کرد: در مجموعۀ ما 2500 نسخۀ خطی وجود دارد که حدود یک هزار نسخۀ آن به زبان فارسی است و ما مشتاق ترجمۀ دقیق این منابع به زبان اردو هستیم که در این راستا نیاز به حمایت و کمک کتابخانۀ آستان قدس داریم.
دکتر فاطمه حسن با بیان این‌که تبادل نسخه‌های خطی از مهم‌ترین اقداماتی است که زمینه را برای گسترش دانش برای پژوهشگران فراهم می‌کند، افزود: ما آمادگی داریم نسخه‌های خطی را که در اختیار داریم، در دسترس پژوهشگران کتابخانۀ آستان قدس قرار دهیم و در مقابل از منابع غنی این سازمان بهره‌مند شویم.
این هیئت پاکستانی در پایان از پیشنهاد مسئولین کتابخانۀ آستان قدس مبنی بر ایجاد ایستگاه مطالعۀ دیجیتال در کشور پاکستان ابراز رضایت کردند و گفتند: بسیار جای خوشبختی است که منابع غنی کتابخانۀ آستان قدس در دسترس پژوهشگران ما قرار بگیرد و مشتاقیم هرچه زودتر مقدمات این کار فراهم شود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید