۱۳۹۹-۰۳-۰۷

در تفاهم‌نامه ویدئوکنفرانسی آستان قدس رضوی و میراث فرهنگی منعقد شد: ایجاد مرکز تخصصی مطالعات جنوب خراسان

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی به منظور ایجاد مرکز مطالعات خراسان جنوبی تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شرایط کرونایی و به دلیل جلوگیری از سفرهای غیرضروری، دومین تفاهم‌نامة ویدئوکنفرانسیِ خود در سال جدید را با اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی امضا کرد. این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد «مرکز مطالعات جنوب خراسان» به منظور جمع‌آوری، سازمان‌دهی، نگه‌داری تصویر اسناد و اطلاع‌رسانی میراث مکتوب و غیرِمکتوب منطقه جنوب خراسان منعقد شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی، رئیس سازمان یادشده، در این خصوص، خراسان جنوبی را یکی از مناطق فرهنگی، ‌دینی، ‌تمدنی و برخوردار از سابقه علمی درخشان خواند. وی با اشاره به وجود اسناد تاریخی ارزشمند از این منطقه در مرکز اسناد آستان قدس اظهار داشت: بهره‌مندی از توانمندی‌های علمی‌تحقیقاتی دوطرف و ایجاد ارتباطات سازمان‌یافته، از مهمترین ارکان توسعه است و با چنین ارتباطاتی گام‌های مؤثری در جهت توسعة‌ علمی کشور برداشته خواهد شد.
حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز در این ارتباطِ تصویری، سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی را یک مرجع علمی در کشور نامید و گفت: ما در بررسی‌های متعدد دریافتیم که بسیاری از اسناد و مدارک منطقه جنوب خراسان و به طور ویژه بیرجند، در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
وی افزود: ما در باغ عمارت اکبریه که ثبت جهانی شده است،‌کتابخانه‌ای تخصصی با موضوعات مردم‌شناسی، شهرسازی، معماری، گردشگری، هنر و میراث فرهنگی داریم که با افزوده شدن اسناد و مدارک تاریخی خراسان جنوبی به پایگاه مطالعاتی ارزشمندی برای متخصصان و پژوهشگران این حوزه تبدیل خواهد شد.
گفتنی است این تفاهم‌نامه برای مدت پنج سال منعقد شده و همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و همکاری‌های متقابل در زمینه تبادل نسخه دوم (کپی) از اسناد و منابع خطی، چاپ‌سنگی و منابع دیجیتال تحت عنوان میراث مکتوب و غیرِمکتوب برخی از مفاد آن است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید