۱۴۰۱-۰۲-۱۱

اسنادی نفیس از جغرافیای اقتصادی افغانستان به آرشیو مرکز اسناد رضوی افزوده شد

اسنادی نفیس از جغرافیای فرهنگی کشور افغانستان در شمار میلیون‌ها برگ سند مرکز اسناد آستان قدس رضوی قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، الهه محبوب؛ رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی، این اسناد را که ممهور به مهر معتمدان منطقه و علمای دین است، متعلق به منطقه بلخاب افغانستان عنوان کرد که بیانگر فعالیت‌های اقتصادی و کشاورزی در منطقه بلخ این سرزمین است.
وی یکی از این اسناد را مبایعه نامه فروش زمینی در بزخان بلخاب به سال 1239 قمری برشمرد که طی آن فردی به نام سید احمد خان در قبال تحویل چند رأس دام، آن ملک خریداری شده است.
محبوب سند دیگر را تصدیق نامه‌ای به سال 1331 قمری عنوان کرد و گفت: این سند تأئید اظهارات زارعان و کشاورزان ملکی در بلخاب است که در آن به زیان ده بودن و عدم بازدهی مطلوب محصولات بواسطه ریزش مدام کوه اذعان شده است.
وی، بلخاب که در ولایت سرپل افغانستان قرار دارد را یکی از مناطق سرسبز واقع در میان دره‌ای عنوان کرد که در طول تاریخ سرچشمه و منبع تأمین آب شهر بلخ بوده است.
 محبوب این اسناد را که از سوی سید حجت فاضلی و سید محمد تقوی به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا شده است را نشان دهنده قدمت زبان فارسی در تدوین اسناد شرعی و مالی منطقه مزبور دانست.
وی تصریح کرد: از آنجایی که تعداد کمی سند از منطقه بلخاب درایران موجود است، این اسناد می‌تواند محققان را درشناخت منطقه مزبور یاری کند.
گفتنی است مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با نگهداری 13 میلیون برگ سند مکتوب و غیر مکتوب، به عنوان بزرگترین مرکز آرشیوی بین مراکز اسناد بقاع متبرکه جهان شیعی شناخته می‌شود

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید