۱۴۰۱-۰۲-۲۷

تأثیر نگرش مثبت به زندگی در بهبود ارتباط همسران از نگاه قرآن و حدیث

با مطالعه کتاب "تأثیر نگرش مثبت به زندگی در بهبود ارتباط همسران از نگاه قرآن و حدیث"در می یابیم مثبت نگری فقط یک تکنیک متقاعدسازی در روابط با یکدیگر نیست، بلکه آموزه‌ای دینی و توصیه‌ای اسلامی برای دستیابی به همدلی، همکاری و افزایش تاب‌آوری در برابر مشکلات و گامی مبارک برای رسیدن به ساحل آرمش و حیات طیبه الهی است.

در اسلام هیچ بنا و ساختاری محبوب تر و ارجمندتر از ازدواج شناخته نشده است؛ از این رو زندگی شیرین و کمال گرا در کنار همسر از اهداف اسلام است، اما برخی همسران با نگرش منفی و غیر منطقی زندگی را تلخ و اختلافات جزئی و سلیقه ای را به تنش ها و درگیری تبدیل می کنند. در دوره کنونی اختلافات همسران و بحران های میان زوجین و بالاخره آمار طلاق، رو به افزایش است و این از آسیب های قابل توجه اجتماعی به شمار می رود. نویسندگان کتاب « تأثیر نگرش مثبت به زندگی در بهبود ارتباط همسران از نگاه قرآن و حدیث»معتقدند نگرش مثبت در زندگی، زیرساخت رفتار سالم و روابط هماهنگ همسران در مسیر تلاش برای حل مشکلات است.
کتاب « تأثیر نگرش مثبت به زندگی در بهبود ارتباط همسران از نگاه قرآن و حدیث» در 5 فصل سامان‌ یافته است و به  موضوعات «انواع نگرش»، «زمینه‌های ایجاد نگرش مثبت»، «عوامل و فرایند شکل‌گیری نگرش‌های مثبت و منفی» و «آثار و نتایج مثبت نگری و منفی نگری در زندگی همسران» می‌پردازد.
نوشتار حاضر مبتنی بر دو نظریه است: نخست، مبنای رفتارها افکار است و افکار رفتار ساز هستند. این مبنا هم قرآنی است و هم دانشمندان غیرمسلمان در پژوهشهای خود به این مسئله تأکیددارند که فکر و اندیشه رفتار ساز است. اگر افکار و نگرش‌ها صحیح و مناسب نباشند، رفتارها به آسیب‌های جدی دچار می‌شوند.
پایه دیگر کتاب « تأثیر نگرش مثبت به زندگی در بهبود ارتباط همسران از نگاه قرآن و حدیث»  بر اساس نگرش مثبت به زندگی است که برگرفته از نگرش توحیدی است. این نوع نگرش برخاسته از اعتقادات اسلامی و هستی‌شناسی است که منشأ آماده شدن برای مواجهه با بحران‌ها و چالش‌های سخت زندگی می‌شود تا بتوانند در مقابل آن‌ها ایستادگی کنند و یکدیگر را رشد می‌دهند و بر همین اساس روابطشان بهبود یابد.

پدیدآور: علي کرمي، سيد محمود مرويان حسيني؛ ويراستار مصطفي جليليان مصلحي
مشخصات نشر: مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي،1399. ‎
مشخصات ظاهری: 256ص.
‭۲۹۷ /۶۳۲ ک ۴۶۹ ت‌‬ رده بندی دیویی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید