۱۳۹۸-۰۶-۰۴

آغاز همکاری‌های کتابخانه‌ای عتبۀ رضوی و عباسی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و رئیس کتابخانۀ عتبۀ عباسی در دیداری مشترک در خصوص مفاد پیش‌نویس تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک به توافق رسیدند.
به گزارش گنجینۀ رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی در این دیدار که در محل کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد با بیان اینکه تعامل میان اعتاب مقدسه در 10سال اخیر روند روبه‌رشدی داشته است، اظهار داشت: نقطۀ اوج این همکاری‌های مشترک امضای تفاهم‌نامه میان اعتاب مقدس در مشهد بود. وی با اشاره به مطرح کردن پیشنهاد اجلاس اعتاب مقدس در گردهمایی ربیع‌الشهاده در عراق از سوی وی، بیان کرد: به دنبال تصویب این طرح، طرح‌های مشترک خوبی آغاز شد که طرح منشور حقوق زائر، آخرینِ آن‌ها بود.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، همکاری‌های کتابخانه‌ای را محور بخش دیگری از سخنان خود قرار داد و گفت: در آستان قدس رضوی بیش از 100هزار نسخۀ خطی وجود دارد که حدود 23هزار نسخه از آنها را قرآن و جزوات قرآنی شامل می‌شود و این مرکز بزرگترین مرکز نسخ خطی قرآنی است که در دنیا نظیر ندارد. وی تبادل و تعامل در زمینۀ نسخ خطی را از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه خواند. حسینی در ادامه از پژوهش و تحقیق و امکان دسترسی محققان به منابع و آموزش در حوزه‌های مختلف نسخ خطی، فهرست‌نویسی، مرمت، مطبوعات و موزه را از دیگر نکات قابل توجه در همکاری‌های مشترک برشمرد.
همچنین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدنورالدین موسوی، رئیس کتابخانۀ عتبۀ عباسی در عراق با اشاره به عکس‌برداری و فهرست‌نویسی از نسخ خطی، از کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی درخواست همکاری کرد و اظهار داشت: ما بیش از 7هزار نسخۀ خطی اصلی در اختیار داریم که 800هزار نسخه تصویربرداری شده است. وی همچنین همکاری‌های مشترک درارتباط با نسخ خطی با موضوع حضرت عباس(ع) را خواستار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همچنین، ار اعزام دو کارشناس در زمینۀ نسخ خطی و مرمت به کتابخانۀ عتبۀ عباسی برای آغاز همکاری‌های مشترک در آیندۀ نزدیک خبر داد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید